Ecare. Puur voor zorg

Home > Echte verhalen > Serviceteam Thebe West

Serviceteam Thebe West

“Van niets iets maken, door gewoon te doen”.

We hebben het er zo vaak over: de zorgprofessional in zijn kracht zetten door te vertrouwen op zijn kennis en vakmanschap. En het lijkt in werkelijkheid ook steeds vaker te gebeuren bijvoorbeeld door middel van zelfsturende teams, zelforganiserende teams, ‘zo werken wij gewoon’ teams etc.

Maar al deze teams zouden niet zo soepel en fijn kunnen werken als ze niet ondersteund zouden worden door een vakkundig team van collega’s dat ervoor zorgt dat alle ‘rompslomp’ – oneerbiedig gezegd – tot in de puntjes is geregeld. Met rompslomp bedoelen we dan de randzaken die komen kijken bij het verlenen van zorg. Zaken die nu eenmaal moeten gebeuren, en goed ook. We zouden niet zonder ze kunnen!

Daarom zetten we vandaag het wijkservicecentrum Thebe West in de schijnwerpers.

Van niets iets maken

Dat is wat het servicecentrum van Thebe West de afgelopen jaren heeft gedaan. In 2012 besloot Thebe dat het roer om moest: van traditioneel (top-down) organiseren van de zorg naar het weer ‘gewoon’ organiseren van de zorg door middel van zelfsturende teams.

Sandra, Anka, Jessica, Sandra, Anneke en Monique meldden zich in 2012 aan voor de pilot met onze software, Puur, en het opzetten van een wijkservicecentrum ter ondersteuning van de nieuwe zelfsturende teams.

Anka: “Het was een hele omslag hoor. Onze collega’s in de zorg waren echt niet gewend zelfsturend te werken – wij ook niet trouwens. Voorheen was ik planner en als er dan een collega ziek was, dan werd dat bij mij gemeld en moest ik het gat zien te vullen. Nu de teams zelfsturend werken, lossen ze het met het team op. Je ziet dan ook dat ze zich veel bewuster zijn van wat ziek melden betekent voor je collega’s. Dat heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat het ziekteverzuim in het begin aanzienlijk minder werd. Je voelt je dan toch verantwoordelijk voor de extra druk op de schouders van je collega’s. Dat verandert je denkwijze en manier van werken.”

“Het was een hele omslag hoor. Van aangestuurd worden door een manager naar het ‘zelf doen’ als team.”

Jessica: “Jazeker. We zijn een heel hecht team. Het is niet zo dat we samen op vakantie gaan ofzo hoor, maar we zijn er wel voor elkaar. Hebben we een oppepper nodig, dan gaan we gezellig met z’n allen uit eten. Maar over het algemeen werken we gewoon keihard en weten we precies wat we aan elkaar hebben. Zijn we het niet eens met elkaar, dan spreken we dit uit. Openheid en eerlijkheid zijn essentieel als je het samen moet doen.”

“Al hebben we ook echt veel lol hoor. Af en toe denk ik dat ze het gelach in Tilburg nog kunnen horen (het team is gehuisvest in Oosterhout).” Vult Anka aan.

Tilburg

Hoe ziet een dag eruit bij jullie op het servicecentrum?

“’s Ochtends beginnen we met het doornemen van ons overdrachtsdocument. Vervolgens gaan we aan de slag. We zorgen er met elkaar altijd voor dat de taken rouleren. Zo wordt het nooit saai en blijft je kennis van het hele proces ook up-to-date.”

Dus jullie kennen het proces van A tot Z?

“Ja, dat klopt, van het in zorg nemen van een cliënt tot het uit zorg gaan of overlijden. We weten precies wat er in welke fase moet gebeuren. Dat is zo’n verschil met voorheen. Toen waren we verantwoordelijk voor een heel klein onderdeel van het geheel. Je zag dan nooit wat voor invloed jouw werk had op de rest van het proces. Ook had je vaak geen idee waarom je de dingen aan het doen was. Het moest gewoon gebeuren. Nu we het geheel overzien, kun je ook actie ondernemen om bepaalde zaken beter of efficiënter te laten verlopen. Dit hebben we de afgelopen jaren continu gedaan, waardoor het geheel nu netjes op orde is en het proces echt op rolletjes loopt.”

Hoe delen jullie kennis met elkaar binnen het team? Dat is bij ons nog weleens lastig, dus we horen graag hoe jullie hiermee omgaan.

“We werken eigenlijk altijd in koppels, roulerende koppels. Een voorbeeldje: Jessica voert een taak uit, bijvoorbeeld MSVT en zij zorgt op dat moment dat Monique met haar meekijkt. Bij de volgende ronde doet Monique de MSVT en checkt Jessica of het goed gaat. Vervolgens kan Monique het zelf. De maand erna doet Monique hetzelfde met bijvoorbeeld Anneke. Zo borgen we dat er geen kennis verloren gaat en gedeeld wordt. Bij ons werkt het perfect.”

Aha, dat gaan we bij ons ook eens in de groep gooien.

Wat is de kracht van jullie werkwijze?

“We zijn consequent, werken gestructureerd en zitten dicht op het proces. En we vinden het leuk om onze collega’s in de wijkteams te helpen bij al hun vragen en problemen.”

Zijn de wijkteams blij met jullie?

“Volgens mij wel” zegt Jessica. “Jazeker,” vult Anka aan, “we krijgen regelmatig complimentjes hoor van onze collega’s. Ja daar doe je het toch ook voor hè!”

Wanneer zijn jullie tevreden als team?

“Nou, als Puur opgeruimd is, de cliënten tevreden zijn en onze collega’s tevreden zijn. Dan gaan we aan het einde van de dag met een gerust gevoel naar huis.”

Wat vinden jullie van Puur?

“Het is een fijn systeem. We kunnen er makkelijk in vinden wat we nodig hebben. We kunnen er veel in kwijt en we kunnen er veel uithalen.”

“Tsja, we zijn van origine toch een traditionele organisatie die gewend is te controleren. Het vertrouwen op de professionaliteit van onze collega’s, wat jullie zo vaak zeggen, vinden we als organisatie soms nog weleens lastig. We laten zorgverleners dan toch vrij veel vastleggen, zodat we het gevoel hebben er controle over te hebben. Die slag gaan we misschien nog weleens slaan. Maar we zijn natuurlijk al een heel eind op weg.”

Wat vinden jullie eigenlijk van ons?

Jessica: “De communicatie met jullie verloopt perfect! We zijn ook weleens bij jullie geweest en vonden het leuk om te zien hoe jullie werken, maar we komen niet te vaak langs hoor, want het is veel te ver weg.” “Ja, en we moeten gewoon werken” vult Anka aan.

Hebben jullie tips voor andere zorgorganisaties die zitten te denken over het gewoon organiseren van de zorg?

“Ga kijken hoe anderen het doen en ga het vervolgens gewoon doen! Zo zijn wij ook geworden wie we nu zijn. En daar zijn we hartstikke trots op!”

En terecht. Tijd om terug te keren naar Twente.

www.thebe.nl

© 2016 Copyright, All rights reserved

Made by Grphx & Webrr