Ecare. Puur voor onderwijs

Studenten van ID College leren werken met ECD

Bron: omahasystem.nl

Erica Wijnands is docent expert bij ID College. Ze geeft twee dagen per week les als docent Verpleegkunde en twee dagen per week houdt ze zich bezig met Professionalisering van docenten en Onderwijsinnovatie. Samen met enkele collega’s wilde ze de lessen basiszorg aan eerstejaars aantrekkelijker maken door consequent te gaan werken met casuïstiek van reële beroepssituaties. Het idee was om dit te doen door studenten te laten werken met een elektronisch cliëntendossier (ECD). Maar welke is geschikt voor een educatieve setting? Zij kozen voor een leverancier met een zorgdossier dat geschikt is voor het onderwijs, maar ook beschikt over een classificatiesysteem, het Omaha System. Anderhalf jaar later geven studenten aan het de leukste lessen in de week te vinden en werken ook docenten er graag mee.

Het moest anders

Het begon allemaal anderhalf jaar geleden met twee enthousiaste collega’s die vonden dat het anders moest. In het werken met een ECD, wat toen nog nieuw was, zagen zij een mooie ontwikkeling. Ze zagen er veel potentie in. Niet alleen om een cliënt of casus in te zetten, maar ook ter ondersteuning van het klinisch redeneren. ‘Authenticiteit is belangrijk, dus kun je niet zonder ECD en niet zonder classificatiesysteem’, aldus Erica Wijnands. ‘Het werken vanuit authentieke leersituaties is de basis van waaruit alle docenten van ID College werken. Wij geven les vanuit ons onderwijsmodel Flex ID dat gebaseerd is op het 4C/ID model van Van Merriënboer.’

‘Authenticiteit is belangrijk, dus kun je niet zonder ECD en niet zonder classificatiesysteem.’

Een werkgroep van vier medewerkers van verschillende locaties ging enthousiast aan de slag en zocht naar de mogelijkheden en een geschikte leverancier. Erica Wijnands: ‘We hebben bewust gekozen voor het meest eenvoudige systeem. Als je het in de vingers hebt, kun je hiermee de complete zorg voor de cliënt in beeld krijgen. Binnen het Omaha System komt de eigen regie van de cliënt en het participatiemodel mooi naar voren. Hierdoor kun je completer naar een cliënt kijken.’ Na de keuze voor het ECD vond op één locatie een pilot plaats. Het afgelopen schooljaar werkten voor het eerst alle eerstejaarsstudenten van alle locaties ermee.

Van dag 1 tot jaar 4

Erica Wijnands: ‘Vanaf dag 1 werken studenten al met het ECD en het Omaha System. Wij vinden dat het vanaf het begin moet gaan leven in de les. We hebben twee cliënten gemaakt die van alles meemaken en tussendoor leren we studenten alle vaardigheden om de zorg te verlenen. Dat betekent niet alleen in het dossier kijken, maar ook een handelingsplan maken en zorg verlenen aan een cliënt. In het eerste jaar leveren wij het complete cliëntendossier nog aan. Studenten leren eerst met het ECD werken, leren rapporteren en gaandeweg leren ze steeds meer over het Omaha System en hoe het werkt. Dit bouwen we op totdat studenten in het vierde jaar volledig hun eigen casuïstiek erin zetten en daarmee klinisch redeneren. Het dossier komt in de opleiding steeds terug vanuit een ander perspectief. Zo maken ze zich het methodisch werken en plannen van zorg eigen. Uiteraard leren ze ook over andere classificatiesystemen en leefdomeinen.’

Betere transfer van theorie naar praktijk

‘De lessen basiszorg nemen de meeste uren per week in beslag, maar studenten vinden de manier van lesgeven leuk en vinden het de leukste lessen in de week. Voorheen waren de lessen vaardigheidsgericht, bijvoorbeeld bij bed opmaken; de docent doet het voor en studenten doen het na. Nu werken de studenten op hun eigen tempo aan het verlenen van zorg aan een cliënt. Zij leren meerdere vaardigheden tegelijk, want bij een cliënt worden in de praktijk ook altijd meerdere vaardigheden uitgevoerd. De ene groep krijgt bijvoorbeeld feedback hoe je nu die steunkous aan moeten trekken, terwijl een andere groep al bezig is met het bed opmaken of wassen. Het is hard werken voor de docent en de studenten, maar het geeft beiden heel veel afwisseling. Wat leuk is, is dat studenten hiermee ook een stukje autonomie krijgen en het is een mooie manier om aan te sluiten bij de individuele student. Het leeft op deze manier echt en we verwachten dan ook een betere transfer van theorie naar praktijk. Het Omaha System ondersteunt niet alleen de uitvoering van de vaardigheden, maar ook het observeren en signaleren bij cliënten. We hebben ook de ouderejaars met het ECD laten werken. Zij vonden het leuk en interessant. Sommige studenten kennen het Omaha System vanuit Buurtzorg. Zij vinden het een heel fijn systeem om mee te werken.’

Studenten ID College
Studenten vinden het de leukste lessen in de week en vinden dat zij dankzij het ECD (met daarin het Omaha System) meer informatie krijgen over de cliënt, zodat zij betere zorg kunnen verlenen. Hun motto is dan ook: ECD, daar kom je verder mee!

Goed implementeren vraagt aandacht

Het klinkt zo eenvoudig, maar met deze manier van lesgeven loopt ID College voorop. Het goed implementeren was een werk, maar de reacties zijn heel positief. Vijfenzestig docenten verspreid over twee groepen zijn in vier dagdelen getraind in het Omaha System en daarnaast het werken met het ECD. Ook moesten zij leren onderwijs te maken met het ECD. ‘Docenten worden er blij van als ze systeem zien. Dit gaat over de praktijk. Daar genieten mensen van. Docenten zeggen: ‘Daar wil ik graag mee werken. Hier kan ik onderwijs mee geven.” Ook dit jaar geven we weer een training voor nieuwe docenten.’ Docenten die tussendoor vragen hebben, kunnen terecht bij de werkgroep. Teams hebben hun eigen aanspreekpunt vanuit de werkgroep en ook op iedere locatie is iemand aanspreekpunt en verantwoordelijk voor de implementatie.

‘Docenten zeggen: Daar wil ik graag mee werken. Hier kan ik onderwijs mee geven.’

Tips

  • Benader het ECD niet als een los ding waarover je les moet geven, maar bedenk eerst wat je visie is op onderwijs, hoe je lessen eruit moeten zien en hoe middelen en inhoud hierbij passen.
  • Studenten leren het Omaha System niet in twee lessen. Zij hebben tijd nodig om het zich eigen te maken en te doorgronden.
  • Kies zoveel mogelijk lessen waarbij de reële beroepspraktijk naar voren komt, want dat daagt en studenten het meeste uit.

Logo ID College

Over ID College

ID College is een ROC met vestigingen in Alphen aan den Rijn, Gouda, Leiden, Leidschendam-Voorburg, Woerden en Zoetermeer. De letters ID staan voor individualiteit en identiteit. Studenten maken hun eigen keuzes. Keuzes die bij hen passen en waar ze trots op kunnen zijn. ID College werkt met een onderwijsmodel dat helemaal gericht is op het ontwikkelen van de talenten van een student: Flex-ID. Flex-ID heeft vijf kenmerken: persoonlijk intakegesprek, vaste studieloopbaanbegeleider, praktijk staat centraal, ruimte om keuzes te maken en veel structuur en begeleiding. Flex-ID is gebouwd volgens de principes van het 4C/ID model. In de praktijk betekent dit dat het onderwijs is opgebouwd uit authentieke leeractiviteiten, kennisgerichte cursussen en vaardigheidsgerichte trainingen.

Neem eens een kijkje op: idcollege.nl

© 2017 Copyright, All rights reserved

Made by Grphx & Webrr