Ecare. Puur voor zorg

Home > Blog > Zorg > Kunnen we de zorg in verpleeghuizen niet simpeler organiseren?

Kunnen we de zorg in verpleeghuizen niet simpeler organiseren?

Hallo, ik ben Marije Kuiper, en ik werk als product strateeg bij Ecare. Bij Ecare werken we momenteel aan een zorgdossier voor verpleeghuizen. Als product strateeg ga ik vaak bij verpleeghuizen op bezoek om te kijken hoe het er op de werkvloer aan toegaat. De ervaringen en ideeën die ik daar opdoe neem ik mee naar Ecare, zodat we ze kunnen verwerken in de software die we maken.

Wat is voor Ecare de reden om een Elektronisch Cliënt Dossier te ontwikkelen voor verpleeghuizen?

Een dossier voor de verpleeghuiszorg is voor ons een logische vervolgstap, nadat we al een zorgdossier voor de wijkzorg hebben gemaakt. Veel aspecten van verpleging en verzorging in de wijkzorg vind je ook weer terug in de verpleeghuizen. Het gaat ook vaak om dezelfde cliënten, die eerst thuis worden verzorgd, maar in een later stadium in een verpleeghuis gaan wonen. Waarom zou je dan die aspecten vanuit de wijkzorg niet toe kunnen passen? Daar komt bij dat er in de verpleeghuizen behoefte is aan een goed en vooral ook eenvoudig dossier.

De sector is helaas gevoelig voor incidentmanagement. Wanneer er iets fout gaat op de werkvloer, resulteert dat al snel in nieuwe regels. Met als gevolg dat zorgprofessionals veel moeten registreren. Ik denk dat we soms een beetje ons boerenverstand verloren zijn, en dat we ons teveel laten leiden door al die regels. Het kan allemaal een stuk simpeler, net zoals we dat in de wijkzorg hebben gezien. Dat begint met vertrouwen in het vakmanschap van de zorgprofessional. Ik zie het als een uitdaging om te kijken hoe we met onze visie kunnen bijdragen aan de sector, en hoe we software kunnen maken die daar bij past.

Hoe draagt het dossier van Ecare bij aan betere zorg?

We willen met onze software de familie en cliënt uitnodigen om vanaf het begin af aan het dossier te vullen met allerlei persoonlijke verhalen. De familie kan bijvoorbeeld al tijdens, of zelfs nog voor, de intake foto’s in het dossier hangen en de levensloop beschrijven. Dit geeft de zorgprofessionals een mooi beeld van wie de cliënt is, waar hij blij van wordt en wat hij belangrijk vindt.

Vervolgens gaan de professionals met de familie in gesprek om verwachtingen af te stemmen en afspraken te maken met elkaar. Dit gaat veel verder dan kijken naar het ziektebeeld van de cliënt en bepalen welke zorg er nodig is. Er wordt vooral aandacht besteed aan het creëren van het ‘net als thuis’ gevoel voor de cliënt. Je wilt er samen vooral voor zorgen dat je cliënt een fijne dag heeft en geniet van het leven. Als je met die bril op naar de cliënt kijkt, ga je de zorg vanzelf logischer en simpeler organiseren. Net als thuis.

Wij vinden het belangrijk dat de zorgprofessionals echt samenwerken met de familie want dat leidt tot persoonlijkere zorg en de juiste aandacht voor de cliënt. Uiteindelijk gaat het erom dat een cliënt zich thuis voelt in een verpleeghuis en dat de familie met een fijn gevoel naar huis gaat als ze bijvoorbeeld bij vader of moeder op bezoek zijn geweest. Hier dragen wij met onze software graag ons steentje aan bij.

Meer info

Heb je nog vragen aan Marije Kuiper? Neem gerust contact met haar op: marije.kuiper@ecare.nl

Geplaatst op: 4 apr 2017 in

© 2017 Copyright, All rights reserved

Made by Grphx & Webrr