Ecare. Puur voor zorg

Home > Blog > Zorg > Het serviceteam als ondersteuning voor zorgprofessionals

Het serviceteam als ondersteuning voor zorgprofessionals

Steeds meer zorgorganisaties geven de verantwoordelijkheid weer terug aan hun zorgprofessionals. Zowel in de wijkverpleging als in de verpleeghuiszorg (wij noemen het ook wel woonzorg) zien we dat de zorg weer verleend wordt vanuit kleine zelforganiserende teams. Maar hoe zorg je er als veranderende organisatie voor dat je de zorgprofessionals in hun werk kunt ondersteunen? Sjors is adviseur bij Ecare en helpt organisaties bij het inrichten van een serviceteam dat zelfsturende teams ondersteunt. Hij vertelt over zijn ervaringen.

Wat is een serviceteam precies?

Een serviceteam is een ondersteunend team dat via één telefoonnummer en één e-mailadres bereikbaar is voor de zorgprofessionals uit de wijk. Ze kunnen er met al hun vragen terecht, bijvoorbeeld over de software waarmee ze werken, hun salarisstroken, verlofdagen maar ook over indicaties van cliënten. Met de komst van een serviceteam verloopt de communicatie niet meer over verschillende lagen. Dat maakt de communicatie sneller en beter. Alle medewerkers van het serviceteam zitten bij elkaar in één ruimte. Omdat managers een andere rol hebben gekregen, en het team zelfsturend werkt, hebben de teamleden veel ruimte om alles zelf te organiseren.

Lever je dan vanwege die generalisatie niet in op kennis?

Nee juist niet. Als de ondersteuners op een gegeven moment bijvoorbeeld de salarisverwerking naar zich toe gaat trekken, dan moeten zij zich in dat onderwerp gaan verdiepen. Dus gaan ze over allerlei onderwerpen ontzettend veel leren. Het kan wel zo zijn dat ze af en toe van verschillende experts hulp nodig hebben. Ze moeten dus wel een netwerk hebben zodat ze een specialist kunnen inschakelen.

Zijn er al veel organisaties die werken met zo’n serviceteam?

Er zijn veel organisaties die daar inmiddels over gelezen hebben. Maar wat je ziet, is dat ze niet weten hoe je dat in de praktijk moet doen. Het heeft vooral met vertrouwen te maken. De overtuiging is dat iedere afdeling specialistische kennis waarborgt. Maar een serviceteam is juist een heel krachtig concept. Het bestaat uit slimme mensen met verschillende achtergronden die heel goed in staat zijn om over diverse onderwerpen veel kennis te vergaren. Waar organisaties vaak moeite mee hebben is om die omslag te maken. Ze durven het niet uit handen te geven.

Hoe zet je eigenlijk een serviceteam op?

Een mooi praktijkvoorbeeld is bijvoorbeeld het serviceteam van Zorggroep Oude en Nieuwe Land (lees hier hun verhaal). In het begin bestond het team uit drie medewerkers die de vragen uit de wijk beantwoordden. Zij moesten elke vraag beantwoorden, maar het kon wel zo zijn dat zij de antwoorden nog haalden uit de bestaande organisatie. Ze vroegen dan bijvoorbeeld bij P&O om een antwoord en gaven deze door aan de zorgverlener. En zo verzamelden zij steeds meer kennis. Op een gegeven moment hoefden ze dan ook niet meer die afdelingen te raadplegen.

Is de consequentie dan altijd dat er banen sneuvelen?

Dat hoeft niet per se. Veel mensen krijgen een andere rol binnen de organisatie, en dat komt de kwaliteit van zorg ten goede. Als er vervolgens blijkt dat door de efficiëntere werkwijze minder mensen nodig zijn, dan is dat mooi meegenomen. Want we weten tenslotte maar al te goed dat in de zorg het geld niet voor het oprapen ligt, en dat een zo efficiënt mogelijke overhead erg wenselijk is. Vaak zijn organisaties financieel genoodzaakt om te reorganiseren. Maar daar is weinig ervaring in. Daarbij kunnen wij vanuit Ecare goed ondersteunen.

Waar zit voor jou de uitdaging?

Ik vind het altijd een mooie uitdaging om een organisatie te overtuigen van het zelfsturende concept. Maar ook om de ondersteuners te begeleiden tijdens dit proces. Ik adviseer ze dat ze moeten proberen om zich open te stellen voor nieuwe werkwijzen, en los te laten wat ze gewend zijn te doen. Ze vallen vaak weer terug in oude denkpatronen of oude processen. Eigenlijk moet je je boerenverstand gebruiken en jezelf vaak de vraag stellen: ‘waarom doen we eigenlijk wat we doen?’ ‘Kunnen we dat niet anders of simpeler organiseren?’ Daar heb je praktijkervaring voor nodig. Zo kun je vaak een slimmere oplossing verzinnen op externe regeldruk, zodat je de zorgprofessional daar niet mee belast. Daarnaast begeleid ik ze om projecten op te pakken. Hoe ga je nou te werk om taken over te nemen van de bestaande organisatie. Je gaat niet zeggen: ‘we gaan vanaf 1 januari de salarisverwerking doen, en dan gaan we maar gewoon beginnen.’ Dat gaat echt in kleine stapjes. Dat is waar ik een team bij probeer te helpen.

Wil je meer weten over het opstarten van een serviceteam? Neem dan contact op met Sjors door hem te mailen naar: sjors.dekwaasteniet@ecare.nl

Geplaatst op: 14 feb 2017 in

© 2016 Copyright, All rights reserved

Made by Grphx & Webrr