Ecare. Puur voor zorg

Home > Blog > Zorg > De wondere wereld van wondzorg

De wondere wereld van wondzorg

Afgelopen weken heb ik verschillende gesprekken gehad met wijkverpleegkundigen die zich dagelijks bezighouden met wondzorg voor hun cliënten. Naast het feit dat er sprake is van een wond, spelen er vaak meerdere lichamelijke aandoeningen een rol en dit maakt deze zorg complex. Deze cliënten hebben dagelijks te kampen met alle ongemakken die zo’n wond met zich meebrengt, zoals pijn, verminderde mobiliteit en in meer of meerdere zin afhankelijk zijn van zorg.

Wondzorg beter organiseren

Dat is niet gemakkelijk, en vaak heeft dit ook op sociaal/emotioneel vlak de nodige gevolgen. Maar de cliënt hoeft hiervoor gelukkig niet altijd meer naar een specialistisch centrum of ziekenhuis. Steeds vaker kan deze zorg gewoon thuis worden gegeven.
De cliënt is in alle gevallen gebaat bij een snelle genezing en als dit lukt scheelt dat de Nederlandse gezondheidszorg een ontzettende hoop geld en energie.
En de cijfers liegen er niet om! Op jaarbasis tellen we 350.000 slecht genezende wonden in de eerste lijn, dus reken maar uit…

Wondzorg draait om goede communicatie en samenwerking

Nu houd ik mij als adviseur al enige tijd bezig met de ontwikkelingen op het gebied van wondzorg en hoe wij, als Ecare, zorgprofessionals daar het best bij kunnen ondersteunen. Het geven van advies met betrekking tot slimme software is daarbij één van mijn taken, maar tegelijkertijd eigenlijk ook maar een klein onderdeel. Veel vaker gaan deze gesprekken namelijk over hoe je goede zorg het best kunt organiseren, als er op het gebied van wondzorg nog sprake is van onvoldoende kennis, een gebrek aan onderlinge communicatie en/of samenwerking binnen de keten. En hier zit ‘m nu juist de crux!

Als het op één van deze gebieden namelijk niet goed loopt, heeft de cliënt daar direct last van, werkt het voor de zorgverlener niet prettig en heeft dit ook nog eens grote gevolgen voor de kosten die gemaakt worden. Een voorbeeld hiervan is het te laat doorverwijzen van cliënten naar collega’s in expertisecentra of ziekenhuizen, met alle gevolgen van dien. Iedereen heeft dus groot belang bij een goede communicatie en onderlinge samenwerking waarbij de cliënt centraal zou moeten staan.
Staat de cliënt bij wondzorg wel centraal?

Soms bekruipt mij het gevoel dat de cliënt niet altijd centraal wordt gesteld als het gaat om wondzorg. In de meeste gevallen is dit helemaal geen onwil, maar domweg een gebrek aan kennis en ervaring. Al lijken er ook andere krachten te spelen, waarbij financiële of persoonlijke belangen ver boven het belang van de cliënt worden geplaatst. Professionals die niet samen lijken te willen werken. Of dure verbandmiddelen in grootverpakking – waarvan de werking vaak helemaal niet bewezen is – worden toch aangeprezen en als beste alternatief genoemd als het voorkeursproduct toevallig ‘tijdelijk niet leverbaar is’?!

Beste mensen, hier zou het toch helemaal niet om moeten gaan?! Hier wordt de cliënt toch niet beter van? In tegendeel! Gelukkig hebben we voor dit laatste probleem inmiddels een goede oplossing bedacht. En als u interesse heeft, kom ik er graag eens over vertellen. Hoe dan ook, om echt te zorgen voor snellere wondgenezing is meer kennis, goede samenwerking en dus ook transparantie in de keten nodig. Laten we daar dan met z’n allen keihard aan werken!

Hartelijke groet,

Nicole Keijzer
nicole.keijzer@ecare.nl

Geplaatst op: 20 jan 2017 in

© 2017 Copyright, All rights reserved

Made by Grphx & Webrr