Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
7 augustus 2020

BLOG: De overeenkomst tussen een marketeer en een ouderenverzorger

Blog

Als marketeer houdt Bart Kamphuis zich bezig met technische oplossingen. Want meten is weten, ook in de marketing. Af en toe denkt Bart: waar doe ik het ook alweer voor? Opeens dacht hij terug aan zijn meeloopdagen bij Patyna Zorg en ZuidZorg, op 9 en 17 oktober vorig jaar. Het kwam weer boven: we willen verzorgers laten doen waar ze goed in zijn. Toen kreeg ik een energieboost, blogt Bart.

Auteur: Bart Kamphuis, Marketeer bij Ecare

Wat is ouderenzorg?

Vorig jaar zomer. We zijn druk met HartjeZorg, onze social zender voor de zorg. Hiervoor vragen we mensen op straat waaraan ze denken bij het woord ‘ouderenzorg’. De antwoorden verbazen me niets want die zou ik ook hebben gegeven. “Ouderenzorg, dat is toch bejaarden wassen, aankleden en eten geven?”, zo geven veel voorbijgangers aan. Dat klinkt aannemelijk, maar is dat ook zo? Ik stap op een mooie herfstdag om 5.00 uur ‘s morgens mijn auto in op weg naar een verzorgingshuis bij de Belgische grens. Daar wacht Leonie van ZuidZorg me op om mij een dag mee te nemen in haar wereld. Al gauw ontdek ik hoe veelzijdig het werk is. Dat wassen, aankleden en eten geven, het hoort er allemaal bij. Maar de interactie maakt het werk zo afwisselend. Zorgverleners hebben voelsprieten die alles signaleren in en om de cliënt. Zo zijn veel toekomstige problemen te voorkomen.

Overeenkomst

Cliënten zijn blij met de aandacht van de verzorging. Tijdens het werk is er tijd voor een praatje, een grap en een grol. De twinkeling in de ogen van de oudjes is duidelijk zichtbaar als ik een onnozele vraag stel. Een marketeer, die zien ze niet vaak en een marketing automation systeem staat al helemaal ver van hun bed. Gelukkig. Maar toch zie ik een overeenkomst tussen het werk van de ouderenverzorger en een marketeer. We werken allebei klantgericht anders gaat het niet goed.


Weinig kasplantjes

Bij Patyna Zorg, waar Christien me meeneemt in haar werk, ervaar ik hetzelfde. Dankbare ouderen die blij zijn met aandacht. Voor veel bewoners is het contact met de verzorgers het enige dat ze hebben. Ook hier in de woonwijken van Sneek bij de mensen thuis zie ik weinig kasplantjes. Wel zie ik oude mensen opfleuren als een jonge hond, zonder geschiedenis in de ouderenzorg loop ik er soms misschien ook wat onhandig bij.

Geen last hebben van software

Uiteraard heb ik beide meeloopdagen ook aangegrepen om te kijken hoe de zorgverleners met onze software werken. Mijn collega Nicole waarschuwde me al: ‘wij zitten in een PUUR.-bubbel, de gebruiker kijkt misschien 1 tot 2 keer per dag in het systeem. Het is dus maar software, de gebruiker wil er geen last van hebben’. Ook al ontwikkel ik niks, we communiceren er wel over. Dus we moeten goed beseffen dat je met PUUR. geen ouderen verzorgt.


Toedienen van medicijnen

Er zitten wel handige dingen in het systeem die de verzorgers goed helpen, zoals de functie voor het toedienen van medicijnen. De controle die de verzorger eerst deed, die doet de software nu op basis van slimme techniek. Als je de pen voor de camera van de tablet houdt, is direct duidelijk of het de goede dosering is.

Wondzorg

Een cliënt heeft een wond die nog niet eerder is gesignaleerd en waarvoor hij dus geen behandeling kreeg. De verzorgster maakt een foto en stuurt deze naar de wondexpert voor de beste behandeling. Nu, een jaar later hoeft dit niet meer. PUUR. heeft de functie Wondzorg. Die herkent na het maken van de foto met de smartphone of tablet direct het type wond en er komt in beeld hoe die wond het beste te behandelen, met welk verband, etc. Dat bespaart de zorgverlener tijd, omdat ze niet direct een wondexpert hoeft te bellen voor advies.


Praktische voorbeelden

Met deze praktische voorbeelden ervaar ik dat het systeem de zorgverlener ondersteunt in het zo zelfstandig uitvoeren van het werk. Zo vermindert de werkdruk, aldus de theorie die wij als marketeers communiceren. Na de meeloopdagen bij Patyna en Zuidzorg, ervaar ik dat dit in de praktijk steeds meer het geval is.

Benieuwd naar wat onze klanten over ons zeggen?

Lees hier wat jouw collega's denken

slider-pijltje-linksCreated with Sketch.
slider-pijltje-rechtsCreated with Sketch.

Zuidzorg & PUUR. & Shared services

ZuidZorg heeft haar organisatie de afgelopen jaren helemaal opnieuw georganiseerd. De zorgprofessional staat weer centraal. De rest van de organisatie is er ter ondersteuning van de zorgverlener. Ook de software is hierop aangepast. Sinds enkele jaren werkt Zuidzorg daarom met PUUR. En, sinds kort helpen we hen ook met het uitvoeren van het administratieve proces.

Lees het hele verhaal

Accolade & Plein

“Hallo! Mijn naam is Syrina Reef en ik werk als projectleider bij Ecare. Met trots kijk ik terug op het ICT-project dat we met succes bij en mét Accolade hebben weten neer te zetten."

Lees het hele verhaal