“Het systeem legt je niks op, het systeem ondersteunt.”

Interview met Marleen van der Sijs; manager “wonen met zorg” bij Sensire

Sensire is een zorgorganisatie in de Achterhoek en de Liemers. Alle ondersteuning is erop gericht dat bewoners gewoon hun eigen leven kunnen leiden. Dag en nacht, thuis of in een van de woonzorglocaties. Ze kunnen bij Sensire ook terecht voor gespecialiseerde, complexe zorg thuis. Zij verdiepen zich in de situatie van de bewoner en sluiten aan bij zijn of haar voorkeuren, gewoontes en agenda. Daarbij combineren ze deskundige, eigentijdse zorg met prettige communicatie en persoonlijke aandacht.

Sensire heeft de missie om ervoor te zorgen dat haar klanten zoveel mogelijk het leven kunnen leven zoals zij dat willen met de belofte “Leven zoals u wilt”. Ook in de woonzorgcentra van Sensire staat het voortzetten van het gewone leven, zoals ze dat gewend waren, zoveel mogelijk centraal. Voor deze doelgroep is in 2016 een zoektocht gestart naar een nieuw ECD. Een oplossing die de zorgprofessionals én mantelzorgers ondersteund met een volledig, maar handzaam dossier; “een hulpmiddel die klanten, medewerkers en de organisatie ook online samenbrengt”.

In april 2018 is de kogel door de kerk. Sensire heeft officieel gekozen voor het nieuwe dossier voor de Woonzorg van Ecare, waar ze zelf aan hebben mee ontwikkeld. Marleen van der Sijs, manager wonen met zorg bij Sensire vertelt hoe het zover gekomen is.

Waarom moest bij Sensire het roer om?

“Ik zie het meer als een organische ontwikkeling. We werken al sinds 2009 met zelfstandige teams, dus het is niet zo dat we net pas begonnen zijn met een organisatieverandering. Bij Sensire geloven we heel sterk dat de bewoner en zijn of haar familie de regie moet behouden. We hebben dan ook gezocht naar een hulpmiddel om het samenwerken met familie te bevorderen.”

“Ieder mens heeft zijn eigen gewoontes en zijn eigen dagritme. Als het moment komt, dat je in een verpleeghuis gaat wonen, moet je je opeens aanpassen op de gewoontes en ritmes die daar gelden. En dat vinden wij niet oké. Ons streven is dat bewoners hun leven zoveel mogelijk voort kunnen zetten zoals ze dat gewend waren. De balans tussen kwalitatief goede zorg en het hebben van een fijne dag is daarbij heel belangrijk.”

Is dat de reden waarom jullie voor Puur van Ecare hebben gekozen?

“Ja. We zochten een dossier die deze balans kon ondersteunen. Wij geloofden en herkenden ons heel sterk in de visie van Ecare en hebben samen met ZorgAccent actief mee mogen denken en werken aan de doorontwikkeling van het zorgdossier ten behoeve van de woonzorg. Samen hebben we nieuwe ideeën en schetsen besproken en uitgewerkt. En we zijn erg tevreden met het resultaat.”

“Het systeem legt je niks op, het systeem ondersteunt.”

“Omdat we bij Sensire graag willen dat de familie de regie houdt, is een goede samenwerking en communicatie met familie ontzettend belangrijk. Dat begint al voordat iemand bij ons komt wonen. De familie kan in Puur van Jou al aangeven wat vader of moeder gewend is, bijvoorbeeld dat ze het liefst in haar eigen stoel zit met haar lievelingskussen, of ’s avonds voor het slapen gaan graag nog een borreltje drinkt. Zo krijgen wij van tevoren ook al een goed beeld van hoe we het, samen met de familie, onze nieuwe bewoner straks zo aangenaam mogelijk kunnen maken. Het huis is immers niet van Sensire, maar van de bewoner. En de familie is meteen betrokken, omdat zij vanaf het begin al mee denkt over de zorg voor vader of moeder. Puur van Jou maakt de communicatie tussen de bewoner, zorgverleners en mantelzorgers veel eenvoudiger.”

“Verder worden het gewone leven aan de ene kant en de zorgproblemen aan de andere kant in Puur heel mooi gecombineerd. We kunnen bijvoorbeeld vastleggen dat mevrouw De Vries op dinsdag altijd naar zangles gaat, dat zoon Henk haar daar naartoe brengt en hoe laat, en dat Sjaak van de muziekvereniging haar daarna weer terugbrengt. En de familie kan hier in meewerken door middel van Puur van Jou.

Maar als we merken dat mevrouw De Vries een medisch probleem heeft waar we op moeten acteren, dan moet dat in hetzelfde ECD kunnen en de zorgmedewerker hierbij optimaal ondersteunen. Dat is het fijne aan Puur; het systeem legt je niks op, het systeem ondersteunt.”

Wat zou je advies zijn aan organisaties die ook op zoek gaan naar een nieuw ECD?

“Begin met het bepalen van je visie. En betrek daarbij de familie en de zorgprofessionals. Het is geen trucje wat je kunt uitvoeren en dan ben je klaar. Laat degenen die er uiteindelijk dagelijks in de praktijk mee moeten werken ook mee beslissen. Luister naar hun wensen en ideeën. Wij hebben bijvoorbeeld een hele hechte samenwerking met de cliëntenraad en deze ook vanaf het begin al betrokken bij de veranderingen. Hun input en die van de zorgprofessionals was heel waardevol.

Geplaatst op: 15 mei 2018

© 2017 Copyright, All rights reserved

Made by Grphx & Webrr