Samenwerken aan betere zorg: dát kan met Puur en ZorgMail.

ZorgMail is de standaard in de zorg als het gaat om veilig e-mailen tussen zorgorganisaties, zorgverleners, gemeenten en cliënten. Onlangs is ZorgMail geïntegreerd in Puur, onze software voor de ouderenzorg. En daar is Hermien Rietman van Buurtzorg Haaksbergen hartstikke blij mee. “Vanuit Puur kunnen we nu eenvoudig ZorgMail-berichten versturen – naar de huisarts, maar ook naar andere zorgverleners. Het resultaat? Dat is duidelijk: betere zorg.”

Buurtzorg Haaksbergen bestaat uit vijf teams die allemaal met Puur en met ZorgMail werken. “Dat werkt perfect, want dankzij ZorgMail kunnen we op een beveiligde manier met elkaar communiceren zonder dat we elkaar hoeven te storen. Je leest de berichten simpelweg wanneer het jou uitkomt. Wanneer wij bijvoorbeeld in het weekend bij een cliënt terminale zorg verlenen, mailen we op zondagavond onze bevindingen via ZorgMail door. De volgende ochtend weet de huisarts meteen hoe het me de cliënt gaat en of er nog acties ondernomen moeten worden.”

De communicatie in ZorgMail verloopt van dossier naar dossier, waardoor deze altijd actueel en up-to-date zijn. “Andersom werkt het ook. Wanneer een huisarts een nieuwe cliënt bij ons aanmeldt, ontvangen wij via ZorgMail alle benodigde informatie. Zo gaan onze verpleegkundigen altijd goed voorbereid op huisbezoek. Als een cliënt bijvoorbeeld slecht ter been is en een bloeddrukmeting nodig heeft, krijgen wij daar via ZorgMail een seintje van. De cliënt hoeft niet op te zien tegen de rit naar de huisartsenpraktijk en de praktijkondersteuner hoeft geen tijd vrij te maken om de cliënt te bezoeken. Wij komen immers toch al langs om zorg te verlenen. Hartstikke handig dus!”


Versterken van de samenwerking

Volgens Hermien zit daar ook het grootste voordeel van Puur in combinatie met ZorgMail. “Je houdt elkaar heel goed op de hoogte en dat versterkt de samenwerking onderling. Wij kunnen niet zonder de huisarts, maar de huisarts ook niet zonder ons. Huisartsen zeggen wel eens dat wij hun oren en ogen in de wijk zijn. Als er acuut iets aan de hand is, dan sturen we via ZorgDomein – een derde systeem – snel even een appje naar de arts. Bij niet-acute zorg sturen we berichten via ZorgMail. Ook dat is snel en efficiënt. En het verhoogt ook het werkplezier, omdat de samenwerking er leuker door wordt.”

“Je kunt elkaar gemakkelijk vragen stellen, snel even met elkaar overleggen of zorgplannen aan elkaar voorleggen. Eén van de enige nadelen die ik kan noemen, is dat je in ZorgMail geen bijlagen kunt versturen. Foto’s bijvoorbeeld, van de situatie ter plekke. Dat zou het gehele systeem compleet maken.”


De zorg verder verbeteren

Het uiteindelijke doel is natuurlijk om de zorg nog verder te verbeteren. Daar dragen Puur en ZorgMail volgens Hermien zeker aan bij.

“Sommige cliënten vinden het spannend om naar de huisarts te gaan, bijvoorbeeld omdat ze zelf niet goed kunnen aangeven waar de schoen wringt. Via ZorgMail stellen wij in zo’n geval de huisarts alvast op de hoogte van de situatie. Dat is voor alle partijen prettig, de cliënt hoeft niet meer bij nul te beginnen en ook de huisarts heeft van tevoren al een beeld van de situatie. Ook cliënten die complexere of terminale zorg ontvangen vinden het enorm prettig als al hun zorgverleners goed samenwerken. Dat horen wij ook regelmatig weer terug. Heeft meneer Pietersen bijvoorbeeld veel pijn wanneer wij bij hem komen, dan kunnen wij via ZorgMail snel extra of nieuwe medicatie in gang zetten. Dat kan flink wat tijd schelen, waardoor meneer Pietersen natuurlijk beter geholpen is.”


Dé tip: gewoon doen!

Voor wijkverplegers die nog twijfelen over de inzet van Puur in combinatie met ZorgMail heeft Hermien wat tips.
“Ten eerste: gewoon doen! We leven in 2019. Natuurlijk is telefonisch overleg nog steeds mogelijk, maar er zijn zoveel middelen om het anders – nee, beter! – te doen. Puur in combinatie met ZorgMail levert tijdwinst op, het is gemakkelijk en het verbetert de samenwerking. De meeste huisartsen werken al met ZorgMail, dus zet het onderwerp daar gewoon eens op de agenda.

Ten tweede: vergeet niet dat ook andere zorgverleners kunnen aanhaken, zoals fysiotherapeuten en ergotherapeuten. In Haaksbergen zijn inmiddels alle disciplines uit de eerstelijnszorg aangesloten, en dat is ontzettend waardevol.

Ten derde: maak goede afspraken met elkaar. Over de lengte en de structuur van verslagen bijvoorbeeld, maar ook over het tijdstip van reageren – bij ons is dat altijd binnen 24 uur.
Het is even zoeken en wennen in het begin. Maar als alle neuzen dezelfde kant op staan levert dat een hele fijne samenwerking, maar boven alles betere zorg op. En er is geen betere reden om vandaag nog te beginnen.”

Ook benieuwd naar wat Puur voor jouw organisatie kan betekenen? We komen graag bij je langs om er verder over te praten. Of kom naar één van onze Puur Proeverijen!


Lees nog even verder



Artificial Intelligence als hulpmiddel voor zorgverleners

1 november 2019

Ik hoor je denken: “Artificial Intelligence in de zorg? Dat zijn toch van die robots? Wat heb ik daar nou […]

bekijken

Techorama, deep knowledge IT

8 oktober 2019

Onze collega’s Matthijs en Hugo waren vorige week op de Techorama; een internationaal technologie congres voor ontwikkelaars en kwamen daar […]

bekijken

Van niets, iets zien worden! Daar word ik blij van.

7 oktober 2019

Hoi, aangenaam! Ik ben Michelle en werkzaam als Product Owner bij Ecare. Als Product Owner heb ik eigenlijk één heel […]

bekijken

" Vanuit Puur kunnen we nu eenvoudig ZorgMail-berichten versturen - naar de huisarts, maar ook naar andere zorgverleners. Het resultaat? Dat is duidelijk: betere zorg. "



Neem contact met ons op!

Inschrijven nieuwsbrief


Hallo Ecare,

Graag ontvang ik nieuws van jullie.
Mijn naam is en mijn e-mailadres is . Ik ben werkzaam bij .



info@ecare.nl   |   053 - 4757 000   |   Algemene voorwaarden   |   Disclaimer   |