Ecare. Puur voor zorg

Home > Blog > Zorg > De belangrijkste succesfactor van organisaties: de menselijke maat !

De belangrijkste succesfactor van organisaties: de menselijke maat !

Ken je het gevoel dat je in een werkomgeving zit en denkt: hier is meer uit te halen ? Vaak is dat ook zo !

Er zijn zelfs mensen die van dit gegeven hun professie hebben gemaakt. Die professie bestaat uit het maken van gedetailleerde plannen, besluiten nemen en uitvoeren. Ik vraag me regelmatig af hoe houdbaar dat is.

Hockey versus werken

Sinds enkele weken ben ik zelfbenoemd coach van het hockeyteam van mijn oudste dochter van 10. Het is verbazingwekkend het verschil te zien tussen hoe het binnen deze hockeyclub georganiseerd wordt ten opzichte van hoe het er bij veel bedrijven aan toe gaat. Mensen nemen de volle verantwoordelijkheid om voor hun team er een geweldig leuk seizoen van te maken. Mensen doen dat ogenschijnlijk deskundig (ik spreek niet voor mezelf) en belangeloos. Terwijl diezelfde mensen op hun werk richting, sturing en controle nodig hebben. Hoe kan dat ? En waarom lijkt dat in het bedrijfsleven zo veel lastiger?

Een topjaar

img_6914In de stad waarin ik woon heeft de hockeyvereniging een belangrijke maatschappelijke functie. Dankzij een heldere visie is het één van de grootste verenigingen uit de regio. Jonge leden worden opgeleid tot trainster en mijn dochter wil dat inmiddels ook graag doen. Allerlei sociale activiteiten worden er georganiseerd en ik moet zeggen dat ik dat wel plezierig vind dat mijn aanstaande puberende dochter niet in de stad rondhangt, maar actief is voor haar vereniging.En dat vind ik dan ongemerkt zo waardevol, dat ik me aangemeld heb als coach van de D7 (ja, mijn dochter heeft het sporttalent van haar vader). We gaan er hoe dan ook met z’n allen een topjaar van maken.

Ondernemend en dienstbaar

Hier zijn wel een aantal parallellen te trekken naar het bedrijfsleven. Het gaat volgens mij om modern werknemerschap en modern leiderschap. De voorzitter van deze ‘onderneming’ heeft zichtbaar passie voor ‘de zaak’. Is aanspreekbaar en traint ook een team. Denkt niet in structuren maar in cohesie. Hij is ondernemend en dienstbaar. De werknemer (ik dus) van deze ‘onderneming’ gelooft in de gedeelde visie. Is loyaal aan het doel en wordt intrinsiek gedreven om er het beste van te maken en oplossingen te bedenken voor de problemen die ze tegenkomen.

Hoe anders kan dat zijn binnen organisaties waar bazen doorgaans worden geleid door dirigeren en controleren. Waar werknemers in afdelingen orders opvolgen en hun taken uitvoeren.

Ik geloof er niet in. Ik ben er trots op dat mijn organisatie bestaat uit hele goede mensen. Die hoef ik echt niet uit te leggen wat ze doen moeten!

Hoe modern is jouw organisatie ? Daar ben ik oprecht benieuwd naar. Dus kom maar op met die verhalen.

Geplaatst op: 1 nov 2016 in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2017 Copyright, All rights reserved

Made by Grphx & Webrr