Ecare. Puur voor zorg

Home > Blog > Zorg > Mijn dag in de wijk

Mijn dag in de wijk

Een dag meelopen met je klant, dat werd mij geadviseerd bij mijn indiensttreding bij Ecare. Al meer dan een decennia werk ik bij en adviseer ik zorginstellingen in de verpleging en verzorging. Maar altijd vanuit het perspectief van software en een administratieve inslag. Jaren praat je met zorgprofessionals en geef je ze goed bedoeld advies over het werken met de aangeboden software-oplossingen. Maar helpen deze oplossingen wel in de praktijk bij het ondersteunen van de zorgactiviteiten die deze professionals uitvoeren bij hun cliënten? Om dit te ervaren heb ik ZorgAccent benaderd. Via hen kreeg ik de mogelijkheid om met een route in de wijk mee te lopen. 

Het is dinsdag 5 juni en ik heb een afspraak met Nick Gierveld, wijkverpleegkundige van het team Harbrinkhoek-Mariaparochie. We hebben om 06:55 uur afgesproken op de parkeerplaats van het kantoor van het team. We stappen in de Renault Twingo, voorzien van Zorgaccent bestikkering. Voordat ik instap krijg ik een mooi Zorgaccent schort aangereikt.

Samen gaan we op pad om de eerste cliënt zorg te verlenen. Deze mevrouw op leeftijd krijgt medicatie via een Baxter dispenser, een prik met insuline, en wordt op deze dag gedoucht. Bij binnenkomst staat de radio op standje levensgevaarlijk. Mevrouw luistert graag radio, maar heeft haar gehoorapparaat nog niet in omdat ze gedoucht wordt. Na het noodzakelijk aftekenen van de medicatie in de papieren zorg map gaan we mevrouw douchen. Mevrouw is gewend aan verschillende zorgmedewerkers, want voordat ik het weet ondersteun ik mevrouw bij het uittrekken van haar kleding en begeleid ik haar naar de douche waar Nick het weer van mij overneemt en mevrouw verder helpt bij het douchen. Na het douchen en aankleden werkt Nick de administratie weg. Doordat er al een assessment was ingevuld is deze handeling snel afgevinkt. Er staat in het zorgplan dat mevrouw eens per week wordt gewogen en dus haal ik de weegschaal. Ook deze waarde wordt vastgelegd bij het zorgmoment. Zo blijft er nog tijd over voor een kopje koffie.

We stappen weer in de auto op weg naar de volgende cliënt. In de planning zien we dat we niet naar de 2e maar de 3e cliënt op de route moeten gaan. De 2e cliënt op de route is een weekje op vakantie. Volgende week zal ze weer in de route staan en zorg ontvangen.

De volgende cliënt is een mevrouw die naast de nodige medicatie een gevoelige blaas heeft. Deze moet dagelijks gekatheteriseerd en gespoeld worden. De urine wordt in een roze Tupperware bakje opgevangen (ik hoop dat hier niet ook de prakjes in worden bewaard) en afgemeten; 90 ml wordt genoteerd. Na tien minuten is de cliënt geholpen, de rapportage opgeslagen via de iPad en een notitie gemaakt om medicatie bij te bestellen.

De 3e cliënt op de route, waar we via de achterdeur binnenlopen, is een mevrouw die hulp nodig heeft bij het wassen en waar Nick de controle en klaarmaken van de medicatie voor de komende week verzorgt. Mevrouw is terminaal maar is er vrij rustig onder. Ze vertelt mij met trots over haar kleinkind en het optreden waaraan die laatst heeft meegedaan. In het Zorgmoment leggen we de pijnscore vast. In de resultaten is te zien dat de pijn de afgelopen periode minder is geworden.

Door naar een mevrouw die samen met haar man in een aanleunflat woont. Haar man was lang de mantelzorger die alle zorg voor zijn vrouw voor zijn rekening nam. Maar dit viel hem af en toe zwaar en nu is de afspraak dat Zorgaccent op de werkdagen de zorg overneemt om meneer te ontzien. Mevrouw gaat met Nick mee om te douchen en ik raak met meneer in gesprek over Puur van Jou. Via Puur van Jou kan meneer meekijken in het dossier van mevrouw. Hij mist alleen de planning. Deze is nog niet beschikbaar omdat Zorgaccent nog niet volledig over is op de nieuwe planningsmethode in Puur Zorgdossier. Tijdens het koffiedrinken worden we nog even gewezen op een stuk in de Tubantia. Vandaag staat er een stuk in de krant over de kwaliteit van de Twentse Zorg instellingen. Deze is gemiddeld een 7,7 waar Zorgaccent er met het hoogste cijfer van een 8,8 boven uitsteekt. De cliënt kan zich ook prima vinden in het stuk.

Als laatste op de route helpen we een mevrouw bij het spoelen van de blaas via een buik katheter. Na het spoelen worden de voeten van mevrouw nog even ingesmeerd met bodylotion omdat deze erg droog zijn en gevoelig. Met het insmeren van de voeten worden mogelijk wondjes voorkomen en daarbij dus ergere pijnlijke voeten. Mevrouw vertelt nog even dat ze graag puzzelt en maakt met Nick een grapje over de rapportage van een collega. De collega had gerapporteerd dat ze speciaal naar boven moest lopen om wondmateriaal op te halen met een sneer richting de collega van de route daarvoor. Nu is het materiaal weer op, dus Nick roept meteen dat hij naar boven rent voordat zijn collega weer “boos” wordt.

Hiermee is de ochtendroute “gelopen”. We rijden terug naar kantoor waar Nick gelijk de bestelling bij de apotheek kan doorgeven. Omdat er tijdens de route al is gerapporteerd kunnen we rustig de dag evalueren met een kop koffie. Al snel druppelen de andere Zorgaccent collega’s binnen en zo zijn de 4 ochtendroutes allemaal rond 11:30 uur klaar. De planning wordt nog even doorgenomen en aangepast in Puur waarmee er een einde aan de ochtend komt. Voor vanmiddag staan er nog een vroege en een late route gepland. Voor vanavond zijn er nog 2 routes gepland. Ik bedank Nick en stap met een hoop indrukken in mijn eigen auto en ga op weg naar huis.

Wat zijn die indrukken dan? Ik heb een redelijk beeld gekregen van de werkzaamheden van een Wijkteam. Ik heb ervaren dat de cliënten het waarderen dat ze met hulp nog zelfstandig kunnen wonen. Ook het stukje persoonlijke aandacht wordt gewaardeerd, waar helaas de tijd en de bekostiging een beperkende factor zijn om de cliënt misschien nog net dat beetje meer aandacht & extra zorg te geven. Nick kan, mede door het gemak van de software, de administratietijd bij de cliënt beperken tot het minimaal noodzakelijke en zo de cliënten optimaal helpen bij de zorg die ze nodig hebben. Dit zie je terug in het contact dat de cliënt met Nick heeft. Binnen de tijd van de geleverde zorg is er toch tijd voor koetjes en kalfjes, een moment waar de cliënt naar uitkijkt, hoe de situatie ook is.

Mijn dank gaat uit naar Zorgaccent en specifiek naar Nick Gierveld van het Wijkverpleging Team Harbrinkhoek – Mariaparochie voor het mogelijk maken van deze bijzondere ervaring.

Geplaatst op: 25 jun 2018 in

© 2017 Copyright, All rights reserved

Made by Grphx & Webrr