Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X

Mijn leven, mijn dossier

Transparante zorg klinkt voor velen als een containerbegrip, maar voor Danny en Anita, bewoners van Esdégé-Reigersdaal, staat dit één op één gelijk aan gelijkwaardigheid tussen cliënt en begeleider.

""Op het appartement mijn ondersteuningsplan zelf kunnen lezen en samen in PUUR. schrijven met mijn cliëntbegeleider. Daar kijk ik naar uit."" - Danny, bewoner bij Esdége-Reigersdaal in Heerhugowaard
Cliënt verhaal Esdégé Reigersdaal 1

Een fijn cliëntportaal maakt serieus impact

We gaan in gesprek met twee toppers van Esdégé-Reigersdaal: Danny en Anita. Beiden al jaren woonachtig bij de gehandicaptenorganisatie in de kop van Noord-Holland. Samen met cliëntbegeleider en projectleider Maarten Gorter en ondersteuner cliëntenraden Heleen Woestenburg vertellen Anita en Danny over wat zij belangrijk vinden in de relatie met de begeleiders. Tevens delen ze hun messcherpe visie op de rol van het cliëntportaal in het stimuleren van transparantie in de gehandicaptenzorg.


Een cliëntportaal is een digitaal systeem dat ingezet wordt door zorgorganisaties om informatie uit te wisselen met cliënten en verwanten. Vanuit de wet bezien is iedere organisatie verplicht om de cliënt inzage te geven in zijn dossier. Het is alleen niet zo, dat je als organisatie met het hebben van een cliëntportaal ook daadwerkelijk de cliënten inzage geeft.

Open en eerlijk = gelijkwaardigheid

Het gedachtegoed achter PUUR. van jou, het cliëntportaal van Ecare, is volledige transparantie voor cliënt en begeleider. Informatie is niet af te schermen voor de cliënt (wel voor verwanten als de cliënt dat wenst). Waarom? Dat is heel simpel: als er iets over jou geschreven wordt, dan wil je toch ook weten wat er geschreven is?


Danny vertelt: "Heel graag lees ik mee in mijn dossier. Ik wil weten wat begeleiders over mij schrijven, zodat we beter kunnen samenwerken. Het cliëntenportaal dat we hiervoor gebruikten bij Esdégé-Reigersdaal zat zo ingewikkeld in elkaar dat het voor mij lastig was om mijn ondersteuningsplan te lezen. In het verleden is er ook wel eens informatie niet gedeeld met mij. Dat voelt niet prettig: het is alsof iemand iets van je vindt, zonder dat je daarop kunt reageren. Open en eerlijk gaat echt bijdragen aan een gelijkwaardige relatie met de cliëntbegeleider."

Anita

"PUUR. brengt een stukje meer gelijkwaardigheid. Dat we dat voelen van elkaar."


Anita, 48 jaar.
Lid van centrale cliëntenraad.
Hobby's: Bioscoop & theater, restaurantbezoek & winkelen, koken en muziek.

Maarten vult aan: "Het vorige cliëntportaal werd inderdaad maar heel minimaal gebruikt door cliënten. Het werkte niet intuïtief. Gebruikersgemak is daarom ook één van de redenen van Esdégé-Reigersdaal om op zoek te gaan naar een nieuw ECD met een bijbehorend cliëntportaal. We kwamen bij PUUR. uit omdat we verwachten dat PUUR. het werk van de begeleider makkelijker zal maken én omdat het cliëntportaal, PUUR. van jou, gebruiksvriendelijk is voor onze cliënten en hun verwanten. Cliënten zoveel mogelijk betrekken in alles wat wij doen en open communicatie, vinden wij ontzettend belangrijk bij Esdégé-Reigersdaal. Het gaat om hen. Software kan hier ook zeker een rol in spelen.

"Het persoonlijk gesprek blijft het allerbelangrijkst." - Maarten Gorter, cliëntbegeleider bij Esdégé-Reigersdaal

Niet schrijven over de cliënt, maar mét de cliënt

Anita benadrukt hoe belangrijk zij samen rapporteren vindt: "Het gaat voor mij en over mijn leven. Ik kan heel goed zelf beslissen wat belangrijk voor mij is en wat er zoal in mijn dossier moet komen te staan. Ik vind het daarom ook ontzettend belangrijk dat ik samen met de cliëntbegeleider in mijn dossier schrijf."


Maarten: "Om ons werk goed te kunnen doen, moeten we als begeleiders wel eens zaken opschrijven die voor een cliënt of verwant minder prettig zijn om te lezen. Door het samen schrijven (met cliënt en/of verwant), kun je ook ter plekke het gesprek met elkaar voeren en de juiste vorm kiezen om het op te schrijven. In gesprek blijven met elkaar, dat is het allerbelangrijkste."


Danny: "In het verleden kwam het wel eens voor dat er schaduwrapportages werden geschreven. Informatie, die gevoelig zou kunnen liggen bij de cliënt, werd dan op een plek genoteerd die ik niet kon inzien. Dat voelt onveilig en ongelijkwaardig. Het nieuwe cliëntportaal moet 100% transparant zijn. Dat wordt ook besproken in cliëntenraden."
"Ja, niet schrijven over de cliënt, maar mét de cliënt", aldus Anita. "En dan in een taal die voor iedereen te begrijpen is."

PUUR van jou clientportaal

Beter beeld van wie wij zijn

Danny en Anita keken uit naar de komst van het cliëntenportaal PUUR. en zijn er recent mee aan de slag gegaan. Naast inzicht en het meer samenwerken met de cliëntbegeleider verwachten ze ook dat PUUR. cliëntbegeleiders gaat helpen om een nog beter beeld te vormen van wie de cliënten zijn.


Met de onderdelen 'Dit ben ik' en 'Zo wil ik het graag' in het dossier helpt PUUR. de cliënten aan de hand van eenvoudige vragen een goed beeld van zichzelf te schetsen. De input uit deze vragen vormt de basis voor het persoonlijke plan van de cliënt. Verandert er iets in de situatie of de wensen van de cliënt, dan pas je (samen) dit onderdeel aan. Het hele plan hoeft niet opnieuw gemaakt te worden, wat nu nog wel het geval is. Dit scheelt de begeleider een hoop tijd. Tijd die beter besteed kan worden aan het persoonlijk contact met de cliënt.

Hoor de stem van de cliënten

Danny en Anita roepen managers en de raad van bestuur op om de stem van de cliënten (nog meer) te horen en serieus te nemen. "Want alleen samen kom je tot de fijnste oplossing voor iedereen en wordt gelijkwaardigheid in onze maatschappij gestimuleerd", aldus Anita en Danny.