Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
27 mei 2025

Patyna werkt met PUUR. slimmer samen in de ANW-zorg

Artikel

Bij Ecare geloven we dat samenwerking en eenvoud essentieel zijn om de zorg toekomstbestendig te maken. De aanpak rondom Avond-, Nacht- en Weekendzorg (ANW-zorg) is daar een krachtig voorbeeld van. Steeds meer organisaties sluiten zich aan bij deze innovatieve manier van samenwerken. Een van die organisaties is Patyna, een zorgaanbieder in Friesland. Zij delen graag hun ervaringen met de ANW-toepassing binnen het zorgdossier PUUR.

ANW inzage Patyna

De oplossing die Patyna gebruikt, is ontstaan uit een landelijke co-creatie en wordt inmiddels breed gedragen in regio Friesland. Dankzij de samenwerking tussen Ecare, Nedap en SDB Groep, en met behulp van Nuts-standaarden voor veilige en decentrale gegevensuitwisseling, kunnen zorgprofessionals ook tijdens ANW-uren snel beschikken over de juiste cliëntinformatie — allemaal binnen hun eigen ECD.

ANW1

Eén dossier, meerdere partijen: samenwerking in Friesland

Patyna Thuiszorg levert zorg in een uitgestrekte regio binnen Friesland. Zoals in veel gebieden wordt de nachtzorg daar geleverd door zogeheten ‘rijdende partijen’. “In Friesland zijn dat momenteel drie zorgorganisaties,” vertelt Femke van Heijnsbergen, generalist bij het Wijkserviceteam Thuiszorg. “We rijden zelf niet in de nacht, maar hebben wel cliënten die in geval van nood een beroep kunnen doen op nachtzorg van de rijdende partij. Daarom is het essentieel dat de rijdende collega’s snel, veilig en volledig inzicht hebben in het dossier van onze cliënten.”

Door gebruik te maken van de ANW-inzage via het Nuts-netwerk kunnen deze zorgverleners, ieder vanuit hun eigen ECD, tijdelijk inzage krijgen in de relevante cliëntgegevens binnen PUUR. Daarmee wordt informatie gedeeld zonder extra accounts of dubbele registraties en dat is precies hoe ANW-zorg bedoeld is.

ANW inzage Patyna zorgprofessional

Veiligheid en eenvoud in de praktijk

Volgens Femke levert dit duidelijke voordelen op: “De veiligheid is enorm toegenomen. Voorheen was de toegang op verschillende manieren ingeregeld en hadden de ANW medewerkers toegang tot alle informatie omtrent een cliënt van ons. "Nu werkt alles volgens standaarden: medewerkers loggen in via hun eigen systeem en krijgen gecontroleerd toegang tot het dossier, met slechts de meest noodzakelijke informatie, voor een beperkte periode.”


Ook het feit dat de zorgverleners in de nacht direct in het dossier kunnen rapporteren is volgens Femke van grote meerwaarde. “Zij hoeven niet meer rapportages via de mail naar onze wijkteams te sturen. Alles staat direct in het dossier, en onze zorgverleners zien deze rapportages als ze 's ochtends starten. Dat voorkomt fouten en scheelt tijd.”

Zelf regie houden over toegang

Wesley Everlo, Product Specialist bij Ecare, benadrukt het belang van regie bij de zorgorganisatie zelf: “Patyna kan zelf bepalen wie toegang krijgt tot welke informatie. Rollen kunnen eenvoudig worden toegekend of ingetrokken. Dat maakt organisaties minder afhankelijk van ons of andere leveranciers en geeft ze volledige grip op het proces.”

De invoering van ANW-inzage is niet alleen een technische verandering, maar ook een verandering in samenwerking. “De organisaties in onze regio zitten in verschillende fases,” vertelt Femke. “Het Friese Land en Kwadrant zijn al aangesloten. Antonius sluit binnenkort aan. Ieder regelt dit via zijn eigen leverancier, maar we werken samen aan één doel: betere en veiligere ANW-zorg.”


“Wat nu nog ontbreekt, is rechtstreekse tijdregistratie door de ANW medewerker in ons ECD. Dat krijgen we nu nog (maandelijks) apart aangeleverd door de 'rijdende partijen', terwijl de rapportages al in het dossier staan. Dat is nog een verbeterslag,” aldus Femke.

ANW inzage netwerkinzage

Vooruitkijken: van ANW naar integrale zorg

Als Femke vooruitkijkt, ziet ze vooral kansen in hoe communicatie binnen de zorg verder kan verbeteren. “Ik zie dat Ecare flink doorontwikkelt met PUUR. Niet alleen op het gebied van ANW-inzage of huisartsinzage, maar juist ook in hoe we communiceren,” vertelt ze. “Via PUUR. Zorgmessenger verloopt steeds meer communicatie direct en veilig binnen het zorgdossier. We kunnen rechtstreeks berichten uitwisselen met bijvoorbeeld de huisarts, zonder omwegen via e-mail. Dat maakt het niet alleen veiliger, maar ook overzichtelijker voor iedereen die betrokken is bij de zorg van de cliënt.”


Volgens Wesley past dit perfect bij de bredere visie van Ecare: “Met de ANW-inzage leggen we de digitale infrastructuur. Wat je daarna bouwt - wondzorg, huisartsinzage, multidisciplinaire samenwerking - kan allemaal voortborduren op dit fundament.”