Samenvatting van de podcast
Berenschot heeft onderzocht dat in 2018 31% van de werktijd in opging aan administratieve handelingen, in 2016 was dit nog een kwart. Dit staat in het rapport regeldruk in de langdurige zorg - boosdoeners uitgelegd van Vilans. Registraties en processen rond het zorg- of ondersteuningsplan, het elektronische cliëntendossier (ECD) en de bedrijfsvoering werden het meest genoemd. Samen zijn ze goed voor bijna tweederde (60%) van de onnodige en/of inefficiënte registraties en processen die de zorgteams noemen.
Onvrijwillige zorgmaatregelen
De Avg en Wzd zijn er natuurlijk niet voor niets. We moeten de wet snappen en in de geest van de Wetten handelen. Maar wat je ziet, is dat er nu heel veel wordt vastgelegd. Bijvoorbeeld, iemand is opgenomen in de woonzorg met een rechterlijke machtiging, dan kun je je afvragen wat je allemaal apart nog vast moet leggen in het kader van onvrijwillige zorgmaatregelen. Er zijn veel dingen die zorgorganisaties vastleggen waar je je vraagtekens bij kunt stellen. Neem een zorgplan. Wijzigt iets daarin dan laten veel organisaties het plan ondertekenen door de klant. Want dan heeft de zorgverzekeraar er vertrouwen in dat dit met de cliënt besproken is, zo is de gedachte. Maar dit hoeft wettelijk gezien niet bij iedere wijziging, want je mag ervan uitgaan dat een zorgprofessional dit bespreekt met de cliënt. Maar dit is zo bedacht. Uit wantrouwen.