Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
25 september 2020

Podcast: Administratielast in de zorg terugdringen

Podcast

Zorgmedewerkers in de langdurige zorg geven aan veel tijd kwijt te zijn aan administratieve handelingen. De Algemene verordening gegevensbescherming (Avg) en de Wet zorg en dwang (Wzd) zijn volgens Margo Berends, zorginhoudelijk adviseur bij Ecare, belangrijke oorzaken van de toegenomen registratie. Dat zegt ze in de podcast Zorgstandpunt over tips over hoe de administratielast omlaag kan.

Administratielast terugdringen in de zorg

Luister naar de podcast door op de knop te drukken of scroll verder voor de blog.

Samenvatting van de podcast

Berenschot heeft onderzocht dat in 2018 31% van de werktijd in opging aan administratieve handelingen, in 2016 was dit nog een kwart. Dit staat in het rapport regeldruk in de langdurige zorg - boosdoeners uitgelegd van Vilans. Registraties en processen rond het zorg- of ondersteuningsplan, het elektronische cliëntendossier (ECD) en de bedrijfsvoering werden het meest genoemd. Samen zijn ze goed voor bijna tweederde (60%) van de onnodige en/of inefficiënte registraties en processen die de zorgteams noemen.


Onvrijwillige zorgmaatregelen

De Avg en Wzd zijn er natuurlijk niet voor niets. We moeten de wet snappen en in de geest van de Wetten handelen. Maar wat je ziet, is dat er nu heel veel wordt vastgelegd. Bijvoorbeeld, iemand is opgenomen in de woonzorg met een rechterlijke machtiging, dan kun je je afvragen wat je allemaal apart nog vast moet leggen in het kader van onvrijwillige zorgmaatregelen. Er zijn veel dingen die zorgorganisaties vastleggen waar je je vraagtekens bij kunt stellen. Neem een zorgplan. Wijzigt iets daarin dan laten veel organisaties het plan ondertekenen door de klant. Want dan heeft de zorgverzekeraar er vertrouwen in dat dit met de cliënt besproken is, zo is de gedachte. Maar dit hoeft wettelijk gezien niet bij iedere wijziging, want je mag ervan uitgaan dat een zorgprofessional dit bespreekt met de cliënt. Maar dit is zo bedacht. Uit wantrouwen.

Risicoanalyse

Nog een voorbeeld: de jaarlijkse risicoanalyse op vallen, ondervoeding etc. Je kunt zeggen, dat is echt zinvol om te doen, maar het is een schijnveiligheid. Iemand kan op maandag nog goed zijn maar iets mankeren op vrijdag. Van een zorgprofessional mag je verwachten dat hij de cliënt continu in de gaten houdt en opvallende zaken vastlegt in het zorgdossier. Een halfjaarlijkse risico-analyse voegt hier dan weinig aan toe. In de woonzorg worden bewoners maandelijks gewogen. Neem meneer Jansen (78), hij weegt altijd 80 kilo en zit in een rolstoel. Dagelijks eet met plezier drie maaltijden. Waarom moet een zorgverlener hem elke maand wegen? Nergens voor nodig. Dit soort handelingen verhoogt de regeldruk terwijl ze wettelijk gezien niet nodig zijn en ook niets toevoegen aan het welzijn van de bewoners. Deze regels zijn bedacht door de organisatie. En zo zijn er nog talloze voorbeelden van administratieve handelingen die niet noodzakelijk zijn, maar er in zijn geslopen. Het is zaak dat de professional eigenaarschap over zijn vak vertoont en dit soort regels ter discussie stelt binnen zijn organisatie.

Meer weten hoe de administratiedruk omlaag kan? We houden regelmatig webinars over hoe je slimmer met je administratie om kan gaan.