Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
26 oktober 2020

Een nieuw zorgdossier voor Elver

Podcast

Elver kiest een gehandicaptenzorgdossier dat nog niet bestaat. Waarom zou je als gehandicaptenzorgorganisatie met 550 cliënten, 1.200 medewerkers en 400 vrijwilligers niet kiezen voor een softwareoplossing die zich al bewezen heeft? Irma Harmelink, bestuurder van Elver legt het uit in de podcast Zorgstandpunt.

Een nieuw zorgdossier voor Elver

Luister naar de podcast of scroll verder voor de blog.

Samenvatting van de podcast

Elver biedt mensen met een lichte tot zeer ernstige verstandige beperking een breed aanbod aan wonen, dagbesteding en behandeling. De Gelderse zorgorganisatie met de hoofdvestiging in Nieuw-Wehl heeft de ambitie om de beste zorg te realiseren voor mensen met een verstandelijke beperking. Dit is alleen mogelijk in en inspirerende omgeving voor cliënten, medewerkers, verwanten en vrijwilligers. Mensen zijn daarin leidend, de systemen passen ze aan. Medewerkers van Elver vragen zich continu af: hoe kunnen we het beter doen?

Vertrouwen op deskundigheid

Bij Elver werken sinds zes jaar zelfstandig werkende teams in woongroepen. Die zijn zeer divers. Het motto van de organisatie: elk verhaal telt. “Willen we bijdragen aan een plezierig leven, dan moeten zorgmedewerkers zelf hun werk kunnen in te richten”, zegt Irma. “Dus we vertrouwen op de deskundigheid en hebben zo min mogelijk regels en kaders.”


Op ICT-gebied ligt een flinke uitdaging. ICT was vooral iets van de backoffice, maar nu van het primaire proces. Dat betekent dat ICT eenvoudig moet werken zodat het primaire proces, waar veel mensen werken zonder diepgaande kennis van ICT prettig mee kunnen werken. Het ECD past niet in de visie van Elver vanwege de complexiteit. Dat leidt tot veel discussies over waar iets moet komen te staan. “Het is niet geschikt voor de ondersteuning van samenwerking in de driehoek: cliënt, begeleider en verwant. We willen familie toegang geven tot het zorgdossier maar als dit te complex is dan kan niemand er iets mee", stelt Irma.

Waarom kiezen voor een dossier dat nog niet is ontwikkeld?

Irma: “Dit vonden we een spannende keuze. Liever hadden we een kant-en-klaar systeem gehad. De groepsbegeleiders hebben de keuze bepaald. Ze hebben eerst een aantal maanden nagedacht over de vraag: wat helpt ons nu echt, hoe kunnen we goed samenwerken in de driehoek? Daarbij zijn ook behandelaren betrokken geweest. Daarna hebben we tijdens werkbezoeken informatie verzameld: bij softwareleveranciers en collega-zorgorganisaties. We bezochten ook een organisatie in de VVT-sector. Die werkt met PUUR. De groepsbegeleiders waren direct enthousiast over de eenvoud, uiterlijk en het gemak. Ze gaven aan dat de gehandicaptenzorg weliswaar anders is dan de ouderenzorg dat er genoeg overeenkomsten zijn om wellicht ook met dit systeem aan de slag te gaan."


Wat zijn die overeenkomsten?


“Zowel bij de ouderenzorg als gehandicaptenzorg gaat het om ondersteuning voor het totale leven. Daarnaast leveren ze alle bij zorg aan groepen bewoners. En het gaat om 24-uurs zorg. Er zijn veel dus parallellen. Maar verschillen zijn er ook, zegt Irma. Bij de gehandicaptenzorg gaat het mensen in alle leeftijdscategorieën, dat is in de ouderenzorg wat eenduidiger.”

Wacht dacht je toen de begeleiders zeiden met PUUR. te willen werken?

“Jeminee, dat is heel wat anders dan een kant-en-klaar ECD van de plank halen en implementeren. Maar goed, we vroegen Ecare of ze het willen aanpassen. Wij moesten er vertrouwen in hebben of dit de juiste keuze zou zijn. Want we moeten het samen doen. Bij Ecare zitten mensen die het kunnen bouwen, wij kennen de praktijk. Het primaire proces willen terugzien zien in een zorgdossier. Het vertrouwen was er al snel.”

Hoe zorg je ervoor dat het zorgdossier geschikt is voor de hele gehandicaptensector?

“Er is veel contact met andere gehandicaptenorganisaties zowel vanuit Elver als Ecare. Er zijn werkbezoeken bij andere organisaties en die leveren input voor het zorgdossier. Begeleiders en behandelaren leveren continu input. Ook verwanten geven aan wat ze willen zien in het zorgdossier.”


Elver neemt PUUR. voor de gehandicaptenzorg gefaseerd in gebruik. Eind 2020 is de implementatie afgerond waarna 2.500 mensen toegang krijgen.


Meer weten? Bekijk dan hieronder het webinar waarin Lisette en Marga van Elver uitgebreid vertellen over het keuzeproces en hoe het zorgdossier tot stand komt.