Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
13 september 2021

PUUR. gebruiksvriendelijk voor iedereen

Nieuws

PUUR. gebruiksvriendelijk? Voor ‘normale’ mensen zeer zeker wel, maar mensen met een beperking hebben hun verbeterideeën met ons gedeeld. En daar zijn we mee aan de slag gegaan. Onze UI/UX-designer Silke legt uit waarom digitale toegankelijkheid zo belangrijk is.

UI/UX???

Komen er allerlei vraagtekens bij je naar boven bij het lezen van UI/UX? Bekijk dan eerst even onderstaande video. Aan de hand van een ketchupfles legt Silke uit wat UI/UX is.

Wat is digitale toegankelijkheid?

Silke: “Circa 4,5 miljoen mensen in Nederland hebben een visuele, auditieve, verstandelijke en/of fysieke beperking. Bij digitale toegankelijkheid gaat het erom dat iedereen de kans krijgt om alle vormen van digitale informatie en dienstverlening te gebruiken. Zo kan iedereen volwaardig deelnemen aan onze samenleving.”

Hoe ervaren deze mensen PUUR.?

“Onlangs hebben we cliënten en verpleegkundigen van een aantal van onze klanten gevraagd om hun ervaringen over digitale toegankelijkheid te delen. Een thuiszorgcliënt, een fervent gebruiker van PUUR. van jou, zou graag een voorleesfunctie willen hebben. Een ander ziet graag dat PUUR. van jou via een app beschikbaar komt. Een ander geeft aan dat het contrast beter kan, zodat voor slechtzienden en mensen die kleurenblind zijn de teksten beter te lezen zijn. En, het zou helemaal fijn zijn als de software via de stem is te bedienen."

Wie nog meer heeft baat bij vergroting van digitale toegankelijkheid?

“Iedereen kan wel eens tijdelijk of situationeel beperkt zijn. Bijvoorbeeld als je je arm hebt gebroken, als je in een stiltecoupé zit, of met je laptop buiten in de zon zit. Op zulke momenten is het prettig als een applicatie te bedienen is met één arm, je zonder geluid een video kan bekijken en de applicatie voldoende contrast heeft.”

Enkele voorbeelden in de context van PUUR.:

  • Karel, een oudere PUUR. van jou gebruiker bekijkt zijn dossier op zijn tablet, maar door artrose is zijn motoriek aangetast. Essentieel dus dat knoppen van PUUR. van jou groot zijn en er voldoende afstand tussen de knoppen zit.

  • Jan werkt op een woongroep, maar is kleurenblind (en met hem, 8% van de mannen). Essentieel dus dat de ‘reanimeren/niet-reanimeren-wens’ van zijn cliënten in ons zorgdossier niet alleen wordt gecommuniceerd met kleur.

  • Serviceteammedewerker Mariëtte werkt veel met een toetsenbord omdat ze aanleg heeft voor RSI. Essentieel is dat interactieve elementen als een button en een formulier in onze PUUR. serviceteamapplicatie ook met een toetsenbord te bedienen zijn .

Hoe maken we onze software toegankelijk?

Door onze software te ontwikkelen aan de hand van de wereldwijde standaarden ‘Web Content Accessibility Guidelines’ maken we onze software toegankelijk voor iedereen op elk apparaat. We zijn nu aan het kijken hoe we die standaarden in PUUR. kunnen integreren."

Benieuwd naar de laatste stand van zaken? Mail Silke of schuif aan bij haar online sessie op 2 november tijdens de ECD ontdekkingsreis.