Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
3 april 2025

Sibi: De kracht van aandacht voor de zorgprofessional

Blog

In een tijd waarin de zorgsector onder hoge druk staat, is het essentieel om aandacht te besteden aan de mensen die het verschil maken; de zorgprofessionals. Sibi, een innovatief softwarebedrijf uit Zwolle, heeft zich tot doel gesteld om zorgmedewerkers op een warme en betrokken manier te ondersteunen. Maar wat doet Sibi precies? En waarom is de samenwerking tussen Ecare & Sibi zo waardevol? We spraken daarover met Henk Gootjes, directeur en mede-oprichter van Sibi.

Sibi Demo Henk

Een missie gedreven door aandacht

Sibi is in 2021 opgericht door Henk Gootjes en Lennart Veldwijk met een duidelijke missie: zorgprofessionals ondersteunen door hen aandacht en waardering te geven gedurende hun hele loopbaan binnen een zorgorganisatie. Dit doen ze met behulp van hun Digital Employee Experience Platform, dat de gehele medewerkersreis (de employee journey) faciliteert en optimaliseert.

Wat kan de software van Sibi?

Het platform van Sibi is ontworpen om zorgmedewerkers te begeleiden vanaf het moment dat ze in contact komen met een zorgorganisatie tot aan hun vertrek. De software is opgebouwd rond vier belangrijke thema’s:

  • Pre-onboarding en onboarding: Nieuwe medewerkers worden op een warme manier verwelkomd en meegenomen in de organisatiecultuur. Denk aan een bos bloemen voor de eerste werkdag, een persoonlijk kaartje of een interactief inwerkprogramma.

  • Social intranet: Dit platform biedt medewerkers de mogelijkheid om met elkaar in contact te blijven, felicitaties te sturen, samen activiteiten te organiseren en kennis te delen.

  • Engagement: Actieve betrokkenheid wordt gestimuleerd door middel van gepersonaliseerde communicatie en attenties, zoals herinneringen aan belangrijke momenten of motiverende berichten.

  • Offboarding: Ook bij het afscheid nemen wordt aandacht besteed aan de medewerker, zodat hij of zij de organisatie met een positief gevoel verlaat en mogelijk als ambassadeur blijft fungeren.

De toegevoegde waarde

Door in elke fase van de employee journey actief aandacht te schenken aan zorgmedewerkers, draagt Sibi bij aan hogere betrokkenheid, minder personeelsverloop en een lager ziekteverzuim. De software helpt zorgorganisaties niet alleen om medewerkers tevreden te houden, maar versterkt ook de onderlinge band tussen collega’s en de organisatie. “Door offline en online activiteiten te combineren, zoals een fysiek bloemetje met een QR-code die leidt naar het digitale platform van de zorgorganisatie, maken we de ervaring voor de zorgprofessional completer en uniek”, aldus Henk.

Sibi Henk Gootjes

Een natuurlijke match met Ecare

De samenwerking tussen Sibi en Ecare kwam voort uit een zoektocht naar een nieuw communicatieplatform door Ecare. Al snel werd duidelijk dat de visie van beide bedrijven naadloos op elkaar aansluit: niet het proces, maar de zorgprofessional staat centraal. Waar Ecare zich richt op de ondersteuning van zorgprocessen en cliëntdossiers, richt Sibi zich op het welzijn en de betrokkenheid van medewerkers. Samen bieden ze een totaaloplossing die zorgorganisaties helpt om zowel hun cliënten als hun medewerkers optimaal te ondersteunen. “Bij Ecare voelen we echt de passie voor de zorgprofessional. We kregen hele goede gesprekken over hoe belangrijk het is om goed te zorgen voor de zorgprofessional en met dat uitgangspunt was onze samenwerking snel een feit.”


Daarnaast delen beide bedrijven een nuchtere, no-nonsense mentaliteit die kenmerkend is voor organisaties uit het oosten van Nederland. De gezamenlijke focus op warme zorg en praktische oplossingen maakt de samenwerking tussen Sibi en Ecare krachtig en waardevol voor de zorgsector.

De toekomst van Sibi

Sibi streeft naar een toekomst waarin zorgorganisaties slechts enkele essentiële systemen nodig hebben: een platform voor werkprocessen, een systeem voor cliëntinformatie en een platform voor medewerkers welzijn. Met hun innovatieve software en klantgerichte aanpak heeft Sibi zich al stevig op de kaart gezet en blijft het bedrijf zich inzetten voor een zorgsector waarin medewerkers zich écht gewaardeerd voelen.

Nog niet uitgelezen?

Nog niet uitgelezen?