Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
19 december 2022

Good practice VGZ: Mijzo - Spraakgestuurd rapporteren

Nieuws

Zorgprofessionals zijn veel tijd kwijt aan administratieve lasten. Met name het vastleggen van cliëntgegevens kost veel tijd. De technologie in spraakgestuurd rapporteren is in snel tempo doorontwikkeld. Hierdoor zijn de foutmarges klein en kan spraakgestuurd rapporteren de handmatige rapportage vervangen.

Bron: VGZ Zorgkantoor

Spraakgestuurd rapporteren

De tijdswinst kan oplopen wanneer het ook wordt ingezet voor het in kaart brengen van het zorgdossier. Op de laptop of mobiele telefoon kan een zorgprofessional in het ECD, in dit geval PUUR. van Ecare, aanklikken dat hij/zij de rapportage spraakgestuurd wil inspreken. De rapportages worden in aanwezigheid van de cliënt ingesproken. Hierdoor heeft de cliënt eigen regie wat er wordt opgenomen in de rapportages. De foutmarges zijn klein en de medewerker heeft de handen vrij om ondertussen iets anders te kunnen doen.

  • Doelgroep in de VGZ Zorgkantoorregio’s. 25.178 cliënten in een verpleeghuis
  • Zorgkosten in de VGZ Zorgkantoorregio’s. 2,6 miljard
  • Te verwachten besparing in de VGZ Zorgkantoorregio’s. De besparing voor de inzet van medewerkers bedraagt € 22,3 miljoen op het totaal FTE binnen de verpleeghuizen, op het moment dat 30% van de medewerkers met dit systeem werkt
  • Betrokken zorgverleners. Verzorgenden, verpleegkundigen, specialist
    ouderengeneeskunde, deelnemers aan een multidisciplinair overleg

Mooie woorden van Mijzo

“De inzet van spraakgestuurd rapporteren ontzorgt de medewerker, zet de cliënt in regie én de kwaliteit van rapportages neemt toe. Hiermee wordt de zorgcapaciteit vergroot en dit maakt Mijzo toekomstbestendig.”


Wilma van Hees - van Wiggen | Verpleegkundige
Karen Gerk | Medewerker serviceteam
bij Mijzo

VGZ good practice
Meer organisaties ervaren de voordelen van spraakgestuurd rapporteren

Spraakgestuurd rapporteren ook bij Thuiszorg Patyna een groot succes

Attendi en Ecare hebben spraakgestuurd rapporteren binnen Thuiszorg Patyna geïmplementeerd. Patyna is een Friese organisatie die zorg, welzijn en wonen biedt aan ouderen. De professionals van Patyna werken al jaren met PUUR. en sinds kort maken de teams gebruik van de mogelijkheid tot rapporteren per spraak.