Voordeel voor zowel cliënt als zorgprofessional
‘Bij Patyna was er direct veel enthousiasme onder de zorgprofessionals, daardoor hadden we echt het idee dat het een uitkomst zou zijn.’, aldus Ines van Beek, projectleider spraakgestuurd rapporteren binnen Patyna.
Sanne Hofman, superuser en wijkverpleegkundige van het wijkzorgteam: ‘Mijn reactie was direct enthousiast. Typen kost meer tijd dan inspreken. Wat ik mij achteraf niet gerealiseerd heb is dat het stukje gezamenlijk met de cliënt rapporteren ook zoveel toevoegt naast dat het tijd bespaart.’
Ines van Beek geeft aan dat rapporteren via spraak zelfvertrouwen geeft omdat het in de juiste grammatica en spelling wordt beschreven. Ook het methodisch rapporteren volgens de SOAP heeft veel effect op de kwaliteit van de rapportages. Die zijn hierdoor meer compleet en gestructureerd.
Sanne Hofman: ‘als je rapporteert via de SOAP methode moet je de situatie objectief beschrijven. Daarmee krijg je kwalitatief betere rapportages.’
Ines van Beek: ‘Zorgprofessionals zijn heel blij met het spraakgestuurd rapporteren. Naast dat het tijd bespaart helpt het hen echt in het werk.’
Het spraakgestuurd rapporteren in PUUR. levert niet alleen voordelen op voor zorgprofessionals, maar ook voor de cliënten. Volgens Sanne Hofman reageren zij positief op het spraakgestuurd rapporten. Ze vinden het leuk en voelen zich meer betrokken bij de zorg. ‘Je zit naast de cliënten, ze kunnen meekijken met wat er gebeurt.’ Hierdoor komt het ook voor dat cliënten corrigeren wat er tijdens het opnemen gezegd wordt, wat zorgt voor minder interpretatiefouten in de rapportages. ‘Er is geen enkele cliënt negatief geweest over het spraakgestuurd rapporteren.’
Ines van Beek: ‘Er is nu meer tijd voor de cliënten. Het zou kunnen dat er uiteindelijk zoveel tijdsbesparing is dat er extra zorg geleverd kan worden.’ Over de vraag of Sanne Hofman door zou willen met het spraakgestuurd rapporteren is ze duidelijk: ‘zeker weten, ik wil niet meer zonder.’