Maar hoe kies je voor de juiste ICT-strategie voor je zorgorganisatie? Dat is lastig maar het hulpmiddel business model canvas voor ICT in de zorg geeft richting. Het business model canvas is een meer gedetailleerde manier om de IT-strategie van je zorgorganisatie vorm te geven. Dit model bestaat uit 9 bouwstenen voor een IT-strategie. Heel belangrijk is om de bestuurder mee te krijgen. Daarvoor heb je goede argumenten nodig. Het business model canvas biedt handvatten om naar je zorgorganisatie te kijken, de sterke en zwakke plekken bloot te leggen van de ICT. Hieronder de 9 bouwstenen.
1. Wie is je klant?
Dit zijn de gebruikers van de ICT: zorgverleners, ondersteunende diensten, managers, bestuurders. Maar ook cliënten en hun familie komen in aanraking met je ICT en mogelijk ook externe zorgprofessionals. Breng ze in kaart voor een goed overzicht.
2. Waarom kiezen klanten voor je?
Een klant kiest niet voor jou als ICT-afdeling, maar je wilt hem wel goed ondersteunen. Ga daarom in gesprek en vraag naar hun ervaringen naar en behoeften aan ICT-ondersteuning. Het kan voor gebruikers lastig zijn om hun behoeften onder woorden te brengen. Daarom kan je de behoeften ook afleiden uit bepaalde symptomen. Bijvoorbeeld: in huidige systemen gebruiken zorgprofessionals bijvoorbeeld workarounds omdat het systeem niet aansluit bij de wensen. Inventariseer de workarounds, schrijf ze op, beargumenteer waarom de workaround niet gewenst is.
3. Hoe vinden klanten je?
Als medewerkers ICT-vragen hebben, hoe bereiken ze je? Is er een centraal loket voor alle ICT-gerelateerde zaken? Of is er voor elke vraag (bijvoorbeeld voor software, printer, tablet/laptop) een ander loket? Weten jouw klanten (je collega’s) waar ze moeten zijn voor welke vraag?
4. Contact met klanten
Op welke manier wil je contact hebben met je collega’s: via email, portal, langslopen bij de afdeling, telefoon. Het is sterk aan te bevelen om een centrale plek in te richten voor alle ICT vragen en dat medewerkers hun vragen eenvoudig kunnen stellen.
5. Huidige ICT-kosten
Een ICT-afdeling wordt traditioneel gezien als kostenpost. Nummer 5 uit het traditionele business model canvas gaat niet helemaal op voor de ICT-afdeling in de zorg. Toch kun je checken waaraan het huidige IT-budget op gaat. Is er overlap tussen applicaties en tussen apparaten. Worden ze gebruikt? Hoe lopen de contracten: van apparatuur, voor software. Door kosten in kaart te brengen ontstaat een goed uitgangspunt start voor kostenbesparing.
6. Belangrijke hulpmiddelen
Wat heb je nodig om de ICT-strategie te laten werken? Het antwoord hangt af van wat de gebruikers binnen je zorgorganisatie willen. Die wensen moeten ook aansluiten bij de visie. Indien dat helder, is dan kan je de hulpmiddelen in kaart brengen. Bijvoorbeeld tablets, laptops ter vervanging van gedeelde computers op afdelingen, glasvezelnetwerk en een sterk wifi signaal ter vervanging van de ICT-infrastructuur en serverpark, cloudsoftware als vervanging van lokaal geïnstalleerde programma’s.
7. Kernactiviteiten ICT-team
Wat is je toekomstige rol als ICT-team? Minder beheerder en meer regisseur. Oog hebben voor innovatie maar ook het contactpunt met ICT-partijen van wie je diensten en apparaten afneemt. Als je kiest voor cloudsoftware, verzorgt de leverancier het beheer. Als IT afdeling kan jij je bezighouden met vraagstukken over informatiebeveiliging, een betere gebruikservaring voor je klanten en innovatie. Wat de rol ook is, schrijf deze op en communiceer deze richting je klanten.
8. Wie zijn je belangrijkste partners
Als ICT-afdeling heb je interne partners (medewerkers, managers en bestuur) en externe partners (softwareleveranciers, hardware, telefonie, internet). Breng ze in kaart en leer ze (beter) kennen om de samenwerking te vergroten.
9. Kostenstructuur
De kosten van je ICT vormen een belangrijk onderdeel van het business model canvas. Zoals al besproken in punt vijf breng je huidige kosten in kaart. Maar nu reken je de kosten van je gewenste ICT-ondersteuning. Neem hier alles in mee: abonnementen/licenties van de software, laptops, tablets, smartphones, internet, telefoonabonnementen, hosting, etc.