Cliënt vult aan en verbetert in 10% van de gevallen
Door direct met de cliënt te rapporteren in plaats van over, voelt deze zich volwaardig en erkend
Dankzij spraakgestuurd rapporteren wordt er dus meer gerapporteerd tijdens het zorgmoment zelf. Hierdoor kan de cliënt meeluisteren tijdens het inspreken van de rapportage. Een bijkomend voordeel is dat de cliënt, als deze de rapportage ook hoort, direct een aanvulling kan geven of de zorgverlener kan verbeteren. Daardoor sluit de inhoud van de rapportage, en daarmee het zorgdossier, beter aan op de gezondheidsbehoefte van de cliënt.
In meer dan de helft van de rapportages, die zijn ingesproken tijdens het zorgmoment, kon de client meeluisteren. Hierbij gaf de cliënt in 10% van de gevallen een aanvulling of verbetering aan. 1
‘Bij bepaalde cliënten voegt het echt wat toe. Door het samen te doen betrek je ze echt en dat is een hele mooie aanvulling.’
‘Het samendoen van de rapportage is een extra service aan de cliënt.’
‘Het gebeurt geregeld dat je iets inspreekt en de cliënt aangeeft dat het anders is of de informatie helemaal niet in het dossier wenst te hebben.’
‘Ik kom er nu achter dat ik dingen te snel invulde voor de client.’