Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
28 april 2021

Het spraakgestuurde ECD komt eraan

Podcast

Praten tegen je Elektronische Cliënten Dossier (ECD) in plaats van typen? Het gaat er van komen, echt waar. Dat zeggen Diederik de Rave van Attendi en Chantal Sopacua van Ecare in de podcast Zorgstandpunt. Je praat over wat je bij de cliënt hebt gedaan en die informatie komt dan als tekst in het dossier te staan. Ook handig: ben je onderweg naar de volgende cliënt dan praat het ECD je bij. Luister naar de podcast over het spraakgestuurde ECD of scroll naar beneden voor een samenvatting in tekst.

Diederik en Chantal 880x842

Meer contact met je cliënt

Als zorgprofessional wil je contact hebben met je cliënt, maar huidige ECD’s dwingen je om je aandacht te verleggen naar een scherm. Het spraakgestuurde ECD brengt hier verandering doordat het oproepen en toevoegen van gegevens via je stem gebeurt. Ben je klaar met je taken bij de cliënt, dan rapporteer je de bevindingen. Vervolgens staan ze direct in het ECD als tekst op de juiste plek in het dossier van de cliënt. Daarna corrigeer je de teksten waar nodig, want net als de mens is de techniek niet perfect. Attendi heeft spraaktechnologie in huis ontwikkeld specifiek voor gebruik in de zorg.

Hoe nauwkeurig is de spraaktechnologie?

Diederik: “Die is al best hoog doordat we de technologie veel hebben getraind en dit continu blijven doen. Als een zorgorganisatie begint met spraakgestuurd rapporteren, dan is de foutmarge ongeveer 15-20%. Maar door continue verbetering komt de foutmarge vrij snel op zo’n 10% te leggen. Dat is een acceptabele foutmarge om plezier en gemak te ervaren van spraakgestuurd rapporteren.”

Pilot in GGZ

Attendi doet bij Kwintes een pilot met spraakgestuurd rapporteren; via een app, die niet verbonden is met het zorgsysteem van de GGZ-instelling. Maar het levert direct waarde op, zegt Diederik. “Zorgverleners betrekken de cliënt bij het inspreken van hun verslag. Die corrigeert dan als het niet klopt. Daardoor neemt de kwaliteit van het zorgdossier toe. Het werkplezier stijgt en de stress neemt af door het spraakgestuurd rapporteren.”

Hoe raken zorgverleners gewend aan rapporteren met de stem?

Diederik: “Mensen moeten wennen aan de technologie, maar ook andersom. In de eerste weken zagen we vooral dat zorgmedewerkers zochten naar het meest geschikte inspreekmoment: bij de cliënt thuis, in de auto, op kantoor. De technologie had in het begin moeite met het vakjargon, maar dit verbeterde snel en ook gebruikers raakten snel vertrouwd. De ingesproken rapportages die zijn omgezet in tekst, zijn veel beter te begrijpen voor collega’s. Geschreven rapportages bevatten veel afkortingen die vaak als onduidelijk worden ervaren. Door te praten tegen het dossier gaat rapporteren natuurlijker.”

De spraaktechnologie van Attendi is in het Nederlands. De eerste uitdaging is om de software te trainen in de Nederlandse dialecten en het jargon in de zorg. Daarna volgen ook andere talen.

Spraaktechnologie en Ecare

Binnenkort start Ecare met het integreren van de spraaktechnologie in het zorgdossier PUUR. De woorden die de zorgprofessional inspreekt, komen als tekst in het juiste dossier van de cliënt. “We beginnen met ongestructureerde data zoals vrije velden”, vertelt Chantal. “Zo kunnen zorgprofessionals experimenteren. Op basis van die ervaringen stellen we spraaktechnologie beschikbaar in andere delen van het zorgdossier. In de meest ideale wereld kan je spreken tegen je ECD zonder iets te hoeven invoeren. Maar straks kun je ook eenvoudiger aandoeningen ontdekken bij een cliënt doordat de software patronen herkent. Spraaktechnologie is een hulpmiddel om sneller data te verkrijgen, zodat de software steeds beter aanbevelingen doet aan de zorgprofessional en de kwaliteit van zorg stijgt.

Diederik vindt de aanpak van Ecare goed. “Door samen te werken, stellen we spraaktechnologie beschikbaar voor een grote groep gebruikers. Vervolgens kijken wie die technologie inzet en zoeken contact met hen.”

Wil jij meer weten over het spraakgestuurde ECD of wellicht testen? Laat het weten aan je adviseur bij Ecare of vul onderstaand formulier in.

Velen gingen je voor
arrow-whitepaper
Diederik en Chantal 880x842