Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
Wijkverpleegkundigen Inge en Begzada van BrabantZorg delen hun ervaringen met PUUR.

"In PUUR. is heel mooi in beeld gebracht wat we precies doen."

De wijkzorgteams van BrabantZorg werken al enige tijd met PUUR. De ingebruikname van het ecd midden in de corona pandemie gaf de nodige dynamiek. Ruim een half jaar later zijn de wijkzorgteams erg te spreken over de overstap. Wijkverpleegkundigen Inge Roks en Begzada Sabotic delen hun ervaringen in dit interview.


In 2019 is BrabantZorg gestart met project Speeltuin waarin is gekeken of zorgmedewerkers de juiste ondersteuning krijgen om hun werk met plezier te kunnen doen. Want zo ontstaat meer tijd en energie om cliënten een zo fijn mogelijke dag te bezorgen, zo is de gedachte van BrabantZorg.

Zoveel tijd bespaar je met PUUR.

Indicaties stellen

Het toenmalige ecd ondersteunde die gedachte echter niet omdat het een te complex systeem was. BrabantZorg wil de regie bij de zorgverleners neerleggen en heeft op advies van adviesbureau Adapta gekozen voor PUUR. “We wilden heel graag een ecd waar het classificatiesysteem Omaha goed in zit,” zegt Inge Roks. “Dat helpt ons om goede indicaties te stellen. Daarnaast werken we steeds meer samen met andere zorgorganisaties in het netwerk rondom de cliënt. Het nieuwe systeem moet makkelijk informatie kunnen uitwisselen met andere systemen. Dat hebben we in PUUR. gevonden.”

Learning by doing

De wijkverpleegkundigen binnen de zorgteams zijn wegwijs geraakt in PUUR. via een online training na eerst een e-learning te hebben gevolgd. Zij hebben hun kennis vervolgens overgebracht op de collega’s binnen hun zorgteam. Via wekelijkse inloopspreekuren kregen de wijkzorgteams extra ondersteuning. “We hebben in een digitale sessie met het team samen een fictieve cliënt aangemaakt in het dossier en dit dossier ook gevuld als oefening”, vertelt Begzada. “Daarna was het learning by doing.”

“Precies”, zegt Inge. “Een nieuw systeem leer je alleen door te oefenen, vragen te stellen en gewoon ermee werken. Als je dat niet doet, wordt het niks. PUUR. is heel gebruiksvriendelijk en intuïtief in waar dingen staan en hoe ze werken. Maar dat blijft toch per persoon verschillend, de één pakt het sneller op dan de ander.”

Alles bij elkaar

Nadat ze vertrouwd zijn geraakt met PUUR. ervaren Inge en Begzada al snel de voordelen. “Vanuit PUUR. kan je direct vanuit een zorgplan klikken naar de actie die ik ga uitvoeren. Bijvoorbeeld een bloedglucosewaarde, of het gewicht zit in het zorgplan verweven. In ons vorige ecd zat dat allemaal los en moest ik alles afzonderlijk aanklikken”, zegt Inge. “Nu kan ik alles direct benaderen vanuit het zorgplan zelf, dat werkt heel erg fijn. Dat maakt het heel efficiënt en de kans dat je iets vergeet ook kleiner. Je ziet meteen wat je zoekt, dat vind ik superhandig.”

PUUR. volgt onze werkprocessen

Begzada: Ik heb mijn werk heel duidelijk in beeld. Vooral de planning, de cliënten én mijn taken zijn overzichtelijk. Ik kan mijn tijd heel eenvoudig koppelen aan de cliëntgebonden zorg. Dat vind ik echt een hele grote plus. In de thuiszorg heb je veel afspraken van 10 of 15 minuten over de hele dag verdeeld. In PUUR. is heel mooi in beeld gebracht wat we precies doen. Wij doen ons werk net als vroeger, maar nu is het veel overzichtelijker doordat PUUR. onze werkprocessen volgt.”

“De tijdsregistratie die je bij een cliënt besteed, is ook de daadwerkelijke tijd. Als ik onverwacht toch langer bij een cliënt ben, omdat die niet lekker is of de zorg uitloopt, dan kan ik dat nu supersnel even zelf aanpassen in PUUR. Ik hoef het daarna niet alsnog over te dragen aan iemand die de administratie dan gaat verwerken. Veel logischer en sneller.”

Pure winst!

Dit bespaar je aan tijd met PUUR.

Samenwerking met familie

Inge schiet nog een ander voordeel te binnen. “Wat ik ook heel fijn vind, is de samenwerking met mantelzorgers door middel van PUUR. van jou. Familie kan mee rapporteren, bepaalde vragen stellen, afspraken doorgeven, enzovoort. En daarvan wordt veel gebruik gemaakt. De communicatie met familie, cliënten en mantelzorgers is veel eenvoudiger dan vroeger.”


Dada merkt op dat cliënten beter overleg ervaren sinds de zorgteams werken met PUUR. op een Chromebook: “Als wij op bezoek komen, nemen we nu onze Chromebook mee en overleggen meteen met de cliënt wat we gaan doen, of als we iets gaan veranderen. PUUR. maakt het veel makkelijker om te evalueren met de cliënt. Dat kan nu tijdens het zorgmoment gebeuren."

Wat kan beter in PUUR.?

Inge: “Het is lastig om vanuit PUUR. een overdracht te schrijven, wanneer een cliënt bijvoorbeeld naar een andere instelling gaat of opgenomen moet worden. Er ontbreekt nu nog een overdrachtsformulier. Maar ik ving in de wandelgangen al op dat daar binnenkort verandering in komt, dus dat is mooi! Ik wil niet meer terug naar het oude systeem.”

Meld je aan voor een vrijblijvende digitale koffiedate.

Verder praten met BrabantZorg of met ons?

Vul onderstaand formulier in en we organiseren een digitaal koffiemoment voor jullie. Met natuurlijk iets lekkers erbij!