Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
Curis Cura ondersteunt zelfstandige zorgondernemers met bedrijfsvoering

"Als ze weten hoe PUUR. werkt, staat er snel een goede zorgorganisatie”

Steeds meer zorgverleners verruilen hun werkgever voor een zelfstandig bestaan als zorgondernemer. Ze willen meer tijd om te zorgen, hun eigen tijd indelen en meer aandacht geven aan hun cliënten. Maar in al hun enthousiasme voor het vak vergeten ze dat ondernemerschap in de zorg ook een zakelijke kant heeft. Daar schieten Sandra Erens en Inge Hollands van Curis Cura hen te hulp.

Curis Cura

Stijging zelfstandige zorgondernemers

Het aantal zelfstandige ondernemers in de zorg en welzijn in de zorg steeg tussen 2007 en 2018 (laatst gemeten jaartal) van 73,7 duizend naar 128,6 duizend. Die stijging zet door, zo is de verwachting. Sandra en Inge willen deze zorgondernemers ontzorgen en hebben begin dit jaar Curis Cura opgericht.

Kennis van zorg en ondersteuning

Sandra heeft als bedrijfskundig zorgmanager veel ervaring met zorgmanagement, zorgadministratie en e-health. Inge is jurist in de zorg en gespecialiseerd in fiscale en juridische zaken. Samen hebben ze jarenlange ervaring binnen zorg en welzijn.

Kleine en zelfstandige zorgondernemers kunnen bij Curis Cura terecht voor advies op het gebied van zorgadministratie, elektronisch dossier en ondernemers- en juridisch advies. Daarnaast biedt Curis Cura ondersteuning bij het opzetten van de zorgonderneming.

Curis Cura heeft PUUR. gekozen als ECD voor haar klanten. Sandra: “Met name vanwege vanwege het gebruiksgemak bij het opstellen van een zorgplan, dossier en de administratie. Overigens helpen wij onze klanten ook bij de inrichting, training en bieden support.

Ongecontracteerde zorg

Zorgondernemers zijn goed in hun vak, weten Sandra en Inge. Ze leveren persoonsgerichte zorg, kiezen hun eigen cliënten en delen hun eigen tijd in. Dit gaat vaak via ongecontracteerde zorg. Die kent geen omzetplafond, doorleverplicht en aanvullende inhoudelijke eisen die zorgverzekeraars, -kantoren en gemeenten wel hanteren. De voordelen wegen op tegen de nadelen, zoals de mogelijkheid om zelf te factureren. “Door alle regels die zorgverzekeraars, zorgkantoren en gemeenten opleggen, is het bijna niet te doen om als zelfstandige zorgondernemer of kleine zorgorganisatie gecontracteerde zorg te krijgen”, zegt Inge.

Tijdige betaling

Een ECD ondersteunt in de zorgtaken en de administratie daaromheen, maar veel zorgprofessionals hebben zo’n systeem niet vanwege de kosten. Facturen gebeurt vaak handmatig. Daardoor ontstaan fouten in de facturen die worden afgekeurd, merken Sandra en Inge. “Bij het betalen gaat veel mis”, zegt Inge. “Zorgondernemers zijn intrinsiek gemotiveerd en vinden het vaak niet erg als een cliënt even niet kan betalen. Dat komt later wel, denken ze dan. Onze ervaring is dat dit vaak niet gebeurt en dan zit je als ondernemer onnodig lang op je geld te wachten.”

Korte lijntjes met Ecare

Sandra: “Zorgondernemers kunnen hun cliëntdossiers en uren bijhouden in PUUR. Ze krijgen hierdoor ondersteuning voor het leveren van de juiste zorg. Als ze dit systematisch doen, dan komt er een goede factuur uit aan het einde van de maand. PUUR. is echt gebruiksvriendelijk en ondersteunt het zorgproces. Wij hebben korte lijntjes met Ecare. Zo hebben we geregeld dat de factuur vanuit PUUR. naar factoringbedrijf Infomedics kan gaan zodat de zorgverlener garantie heeft op een tijdige betaling.”

Kleinschalig en persoonlijk

Klanten van Curis Cura kunnen rekenen op een persoonlijke benadering. “Zowel wij als onze klanten vinden dat het wel wat kleinschaliger en persoonlijker mag. Dus dat streven wij ook al jaren na”, aldus Sandra. Zowel zorgondernemers als hun cliënten waarderen die persoonlijke aanpak, zo blijkt uit de kwaliteit van de zorgdossiers in PUUR. “Een hbo-v verpleegkundige uit ons netwerk kijkt regelmatig mee of zorgdossiers goed zijn opgesteld en belt met cliënten. Alle cliënten zijn op de hoogte van wat er in hun dossier staat. Via ‘PUUR. van jou’ hebben cliënten en hun verwanten toegang. Ook bespreekt de zorgverlener de zorg met de cliënt. Daar zijn we blij mee, want dat betekent dat de kwaliteit van de dossiers goed is en dat wij de zorgverleners goed ondersteunen. Net als wij goede ondersteuning krijgen van Ecare.”

Ben je nieuwsgierig geworden naar PUUR. naar aanleiding van de ervaringen van Curis Cura? Maak dan kennis met PUUR. Bekijk het webinar waarin adviseur Marliek je meeneemt in de mogelijkheden van het wijkzorg- en woonzorgdossier.

Velen gingen je voor
arrow-whitepaper
Marliek