Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
De Wever neemt PUUR. in gebruik

“Toegevoegde waarde PUUR. zit in actieve begeleiding bij zorgproces”

De Wever Thuis is sinds 1 februari 2021 live met PUUR. In totaal zijn 300 medewerkers overgegaan op PUUR. en 600 cliënten ingevoerd. Hoe is het gegaan? Wendy Faro en Lenneke van Berkel van de wijkverpleging en Monique van Gils en Jan van de Ven van het Mobiel Zorgteam (MZT) delen hun ervaringen.

“Nadat we vorig jaar de keuze voor PUUR. hebben gemaakt, zijn we op tijd begonnen met het organiseren van klassikale trainingen in kleine groepjes”, zegt Lenneke van Berkel. “Helaas ging hier een streep doorheen vanwege de strengere coronamaatregelen. Dus stapten we over op plan B: al onze zorgmedewerkers leerden PUUR. kennen via e-learnings, digitale inloopspreekuren, hulp van de projectgroep en Ecare.”

Tablet

Alle medewerkers hebben een tablet gekregen voorzien van toetsenbord waarmee ze hun zorgtaken kunnen inzien en registreren. Wendy Faro noemt dit ‘een cadeautje’ omdat medewerkers van de wijkteams weliswaar een smartphone hadden voor de zorgregistratie maar niet iedereen kon er mee overweg. Velen registreerden de zorg achteraf op kantoor. “We hebben alle informatie over de cliënten nu altijd bij de hand op de tablet”, zegt Wendy. “Voorheen kwam het voor dat we terug naar kantoor moesten om bijvoorbeeld de De Wever-protocollen door te nemen. Nu werken we met de Vilans-protocollen die in het zorgplan staan en kunnen die bij de cliënt bekijken wanneer dat nodig is.”

Meetinstrumenten

Wendy en Lenneke vinden het prettig dat ook de meetinstrumenten digitaal beschikbaar zijn in plaats van op papier. Lenneke: “Vanuit het assessment ga je automatisch naar de steungebieden waarover je moet nadenken. Daardoor krijg je een goede opbouw van het zorgdossier. Die begeleiding ontbrak in ons vorige systeem. Daar zit echt de toegevoegde waarde van PUUR.”

Iedereen kan assessment invullen

“Bij het invullen van het assessment krijg je veel hulp vanuit PUUR.”, voegt Wendy toe. “Voorheen vulden enkel wijkverpleegkundigen met een hbo-opleiding een anamnese en indicatie in. Nu kunnen alle medewerkers een assessment invullen. Het is allemaal makkelijker geworden doordat PUUR. actief met je meedenkt.”

Verwanten en familie van cliënten raadplegen de informatie via PUUR. van jou. Cliëntinformatie was voor hen deels beschikbaar in de papieren map bij de cliënt in huis of via het cliëntportaal. Nu hebben familie en verwanten overal toegang tot de informatie van de cliënt en wijkverpleegkundigen hoeven gegevens niet meer dubbel bij te houden. Dat is wennen voor de familie maar ze krijgen begeleiding in het digitale systeem.

Ervaringen Mobiel Zorgteam

Het Mobiel Zorgteam (MZT) van De Wever (35 medewerkers) verleent hoog complexe zorg, zoals palliatieve sedatie en het aansluiten van pompen. Het MZT is de schakel tussen de wijk- en woonzorgteams, de huisartsen en specialisten ouderengeneeskunde. Anders dan het wijkzorgteam levert het MZT ook diensten aan cliënten van de intramurale tak van De Wever, onderaannemers zonder technisch zorgteams en huisartsenposten. Het team neemt ook zelfstandig cliënten aan via transferverpleegkundigen van het ziekenhuis. Nog niet zo lang geleden heeft het MZT een samenwerking opgezet met het Specialistisch Verpleegteam Thuis van Thebe. Dit team levert soortgelijke dienstverlening en was eerst een concurrent. Maar door nieuwe overheidsmaatregelen werken ze nu samen. Overal waar complexe zorghandelingen nodig zijn die een regulier zorgteam niet kan doen, daar komt het MZT in actie: snel en doeltreffend. Wachten is geen optie vanwege de complexiteit van de (acute) zorgvraag. De inspanningen van het MZT maken het verschil tussen leven en dood. Mensen die palliatieve sedatie nodig hebben, krijgen een menswaardig afscheid dankzij de cliëntgerichte aanpak van het MZT.

Werken met diverse systemen

Omdat het voor verschillende opdrachtgevers werkt, heeft het MZT te maken met verschillende systemen. De overgang naar PUUR. lijkt dus voor dit team een extra opgave. “Wij zijn verpleegkundigen met weinig ict-ervaring”, vertelt Jan van de Ven van het MZT. “Wel is het noodzakelijk om kennis te hebben van de verschillende systemen waar we naast PUUR. mee te maken hebben. Er werken in ons team best wat mensen met kleine contracten. Ook die moeten kennis hebben van alle systemen. Dat is best een uitdaging.” Behalve met PUUR. werkt het MZT een toedieningsregistratiesysteem, het ECD van de intramurale tak van De Wever en een digitaal platform voor gegevensuitwisseling met huisartsen en ziekenhuizen.

“Het was daarom heel fijn dat we vanaf het begin zijn betrokken bij de selectie van het nieuwe ECD voor de thuiszorg en dat we hetzelfde systeem hebben gekozen waar Thebe ook mee werkt”, vertelt Monique van Gils. “Hebben we vragen over PUUR. dan krijgen we uitleg van onze Thebe collega’s die we drie keer per week op kantoor zien.”

Positieve verandering

Over de verschillen tussen PUUR. en het vorige systeem zijn Jan en Monique van het Mobiel Zorgteam eensgezind: het registreren en declareren van de zorg. “Die ging eerst achteraf op kantoor en de urenverantwoording ging op papier”, zegt Monique. “Nu is de declaratie klaar als de zorg is geregistreerd. Dat scheelt tijd en PUUR. werkt erg prettig.”

“Het is wennen maar toch wel fijn om bij de cliënt de rapportage te doen”, voegt Jan toe. “Registratie gaat eenvoudig en de cliënt ziet nu ook dat er bij ons werk meer komt kijken dan zorg verlenen alleen. De overgang naar PUUR. is voor ons een positieve verandering.”

Samen beslissen, grote saamhorigheid

Voor wijkverpleegkundigen Lenneke en Wendy verliep de overgang naar PUUR. soepel, want ze zijn net als Jan en Monique tijdens het hele proces; van selectie tot livegang betrokken geweest. “Doordat we hebben mogen beslissen over het systeem ontstond een grote saamhorigheid”, vertelt Lenneke. “Collega’s die PUUR. vanuit de e-learning hebben leren kennen, hadden iets meer koudwatervrees. Het is jammer dat je in deze coronatijd dan niet even naast je collega kan gaan zitten om het een en ander uit te leggen. Voor sommigen werkt dat toch het fijnst. ”

E-learnings

Jan en Monique van het Mobiel Zorgteam beamen dat. Ook voor het MZT zat het klassikaal trainen van het team er niet in. Iedereen heeft met PUUR. leren werken via e-learnings van Ecare, de ‘spiekkaarten’ en documentatie opgesteld door teamleden. “Vooral voor mensen met een klein contract is het uitdagend om een nieuw systeem te leren kennen”, zegt Jan. “Dit komt bovenop het werken met overige systemen én het verlenen van complexe zorg. We stimuleren teamleden om zoveel mogelijk zelf uit te zoeken. Dan leren ze het meest. Uiteraard geven we hen natuurlijk ook ondersteuning als ze er niet uit komen.”

Meer regie binnen het team

Als iedereen eenmaal is gewend dan ondersteunt PUUR. het werkproces veel beter dan het vorige systeem. Daarover zijn de Wendy, Lenneke, Monique en Jan het eens. Zo kunnen de teams zelf cliënten toevoegen en zijn de teams zelfredzamer. Daarnaast zijn de teams minder afhankelijk van functioneel beheer. Monique: “Heel fijn is dat je zelf heel veel gegevens over de cliënt kan ophalen. Voorheen moesten we cliëntgegevens via Bureau Zorgadvies aanvragen omdat zij de cliënten in het dossier invoerden. Elke dag ontdekken we weer nieuwe dingen in PUUR. Het is daarom prettig dat we kunnen leren van de mensen bij Thebe.”


De vier zorgverleners kijken terug op een soepele ingebruikname van PUUR. bij De Wever. “Doordat we even de tijd hebben genomen was iedereen er op 1 februari echt klaar voor. Een maandje later dan gepland, maar door corona heeft iedereen wat meer tijd gekregen. Dat is een goede keuze geweest”, besluit Wendy.

Kennismaken met PUUR.

Wil jij net zoals De Wever werken met een zorgdossier dat de zorgmedewerkers ondersteunt? Maak dan kennis met PUUR. Bekijk het webinar waarin adviseur Marliek je meeneemt in de mogelijkheden van het wijkzorg- en woonzorgdossier.