Aan de slag
De introductie voor de opschaling begon met een pilot, waarbij de meerwaarde is onderzocht voor Patyna. Ines ging op zoek naar enthousiaste zorgverleners (super users, red.) die de pilotfase konden ondersteunen. Een nulmeting werd gedaan om uiteindelijk de effectiviteit van spraakgestuurd rapporteren te kunnen bepalen. Vervolgens werd een super user bijeenkomst georganiseerd, waarin afspraken werden gemaakt over het gebruik van de oplossing en rapportage methodieken, zoals SOAP, en het betrekken van cliënten bij het rapportageproces.
Ines erkent dat het in het begin uitdagend was om met spraakgestuurd te rapporteren. Ines: “Het bracht veel verandering met zich mee. We gingen niet alleen een nieuwe technologie gebruiken, maar ook rapporteren via de SOAP methodiek (een methode om een betere structuur aan rapportages te geven, red.) en samen met de cliënt rapporteren.”
Het was belangrijk om de meerwaarde van spraakgestuurd rapporten in PUUR. te blijven benadrukken en open en transparant te communiceren met de zorgprofessionals. Ines: “Super users speelden hier een cruciale rol in, omdat zij praktijkvoorbeelden konden delen en met hun collega’s in gesprek konden gaan. Dit heeft geleid tot de positieve reactie op de oplossing onder de medewerkers en de groei in het gebruik van spraakgestuurd rapporteren.”