Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
31 mei 2022

Ook Sensire is gestart met spraakgestuurd rapporteren in het ECD, PUUR.

Nieuws

Sensire is gestart met spraakgestuurd rapporteren in PUUR. via de Speech Service van Attendi. Zij spraken met Natasja te Kampe-Bruil, werkzaam bij Sensire op locatie den Ooiman bij Sensire. Zij maakt sinds kort gebruik van spraakgestuurd rapporteren en deelt haar ervaringen in dit artikel.

Bron: Attendi

Sensire spraak naar tekst 1

Ruim 30% tijd per week besparen aan verslaglegging

‘’Sensire is een zorgorganisatie die graag met de tijd meegaat en op de toekomst is gericht. Sensire staat dan ook open om zorgtechnologie in te zetten om de zorgcapaciteit te kunnen verhogen. Door de stap te maken van getypte tekst naar spraak-naar-tekst kan er ruim 30% tijd per week aan verslaglegging bespaard worden. Daarnaast komt het direct ten goede van leesbaarheid van de verslagen, en daarmee van de kwaliteit.’’

Praat met PUUR 880x842 ecare nl

Door het vaak te gebruiken, raak je er snel mee vertrouwd

‘’Het was best spannend om te starten met spraakgestuurd rapporteren. Ik vond het best wennen om de rapportage in te spreken en de juiste woorden te gebruiken. Tijdens een opname is het mogelijk om op de ‘pauze’- knop te klikken, waardoor het een stuk makkelijker is om via “SOEP” (subjectief, objectief, evaluatie & plan) te rapporteren. Door spraak-naar-tekst steeds vaker te gebruiken, raak je er al snel vertrouwd mee. Tijdens de pilotperiode zijn er tijdmetingen gedaan, waarbij de ene rapportage werd getypt en de andere ingesproken. Daaruit is gebleken dat je per ingesproken rapportage 10 seconden bespaart vergeleken met een getypte rapportage."

Behoud van waardevolle informatie

"Daarnaast, als een rapportage meteen bij de bewoner op de kamer wordt ingesproken, verlies je geen waardevolle informatie en bespaar je nog meer tijd. De ervaring leert dat wanneer er aan het einde van de dag gerapporteerd wordt, er toch essentiële informatie vergeten kan worden. De spraak-naar-tekst kan ook helpen bij het verbeteren van rapportages. Bij een ingesproken rapportage ontstaan er aanzienlijk minder taalfouten dan in een getypte rapportage. Ik vind rapportages zonder taalfouten altijd een stuk professioneler overkomen.’’

Wat zou je andere organisaties adviseren die ook aan de slag willen gaan met spraak-naar-tekst?

“Vooral bij de start van de implementatie is het belangrijk dat er vooraf al voldoende informatie beschikbaar is over de spraak-naar-tekst oplossing. Ervaring heeft uitgewezen dat onbekendheid vaak al bij voorbaat tot afwijzing leidt. Bij de start van de implementatie bij een afdeling zou het fijn zijn als medewerkers van Attendi aanwezig zijn om ondersteuning te bieden bij het inspreken. Per team is het wenselijk om één à twee zorgprofessionals als aanspreekpunt toe te wijzen, zodat er tijdens en na de implementatiefase laagdrempelig contact mogelijk is tussen een zorginstelling en Attendi. Deze zorgprofessionals kunnen bij Attendi terecht voor vragen, opmerkingen, evaluaties en problemen die zich voor doen. Ik verwacht dat wanneer de start goed is, het enthousiasme bij zorgprofessionals vanzelf volgt. Vooral wanneer er ook echt ervaren wordt dat er meer tijd en aandacht vrijkomt voor de zorg van de bewoners.’’

Zorg van Sensire

Door spraakgestuurd te rapporteren komt er tijd vrij, hoe zou je die tijd het liefste inzetten?

‘’Door de vergrijzing zal de zorgverlening uiteindelijk een andere invulling krijgen. Er zullen aanpassingen nodig zijn om de toenemende druk in de zorg aan te kunnen. Kortom, elke besparing van tijd is dan mooi meegenomen.’’


Ook zorgorganisatie Mijzo maakt alweer een tijdje gebruik van spraakgestuurd rapporteren. Benieuwd naar hun ervaringen? Lees dan nog even verder.

Nog niet uitgelezen?

Misschien vind je dit ook interessant