Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
Alles wat je wil weten over

Zorgdossier thuiszorg

Vijf miljoen 65-plussers leven er naar verwachting in 2040 in ons land. Met het tellen van jaren stijgt ook de kans op (chronische) aandoeningen. Daardoor groeien het aantal ouderen dat intensievere thuiszorg nodig heeft en de hoeveelheid wijkverpleegkundigen, behandelaars en specialisten om hen heen. Dit stelt andere eisen aan het zorgdossier voor de thuiszorg. Je leest hier meer over.

Eigenaarschap tonen

Wijkverpleegkundigen zijn sinds 2015 weer verantwoordelijk voor de indicatie en organisatie van de zorg aan cliënten. Dat betekent dat zij in samenspraak met cliënten de zorgbehoefte in kaart brengen en bespreken hoe ze die het beste kunnen organiseren. Verpleegkundigen zijn bovendien verantwoordelijk voor de kwalitatieve en financiële uitkomsten. Om deze verantwoordelijkheid aan te kunnen en eigenaarschap te tonen, is correcte informatie belangrijk. Dan wil je een systeem dat ondersteunt in je werkzaamheden, niet dat jij je moet aanpassen aan het systeem. Het werkt motiverend als je zelf beslist over het verlenen van zorg.


Toch hebben veel cliënten een papieren zorgdossier in een map thuis liggen. De zorgverlener noteert werkzaamheden en bijzonderheden in het zorgdossier. Collega’s en familieleden zien zo wat de aandachtspunten zijn. Deze werkwijze leidt wel tot dubbel werk omdat de gegevens ook nog in het digitale dossier moeten worden ingevoerd. Anders is de zorg niet te declareren.


Een papieren zorgdossier voor de wijkverpleging is niet meer toereikend omdat het delen van gegevens en samenwerken in zo’n dossier lastig is. Maar ook een digitaal zorgdossier dat omslachtig werkt, werkt de zorgverlener tegen. Een zorgdossier voor de thuiszorg moet daarom gebruiksvriendelijk en slim zijn en de samenwerking bevorderen. Zo krijgt de wijkverpleegkundige de regie over het werk en wordt niet gehinderd door een star systeem.

7 signalen dat het tijd is voor een ander zorgdossier thuiszorg

Vaak besef je niet of het zorgdossier je nog voldoende ondersteunt. Je werkt al jaren op dezelfde manier. Aan de hand van onderstaande signalen kom je erachter of overstappen op een nieuw zorgdossier voor de wijkverpleging het overwegen waard is.

  1. Rapporteren van de zorgmomenten gaat handmatig met vrije tekst, ook al zijn de handelingen structureel en hetzelfde als voorgaande zorgmomenten.
  2. De intake en assessment gaan ook vaak op papier.
  3. De zorgovereenkomst en het zorgplan blijven in de map bij de cliënt. Op kantoor wordt de zorg nog in het ECD geregistreerd.
  4. Het registreren van zorg gebeurt in diverse systemen, waardoor het nodig is om meerdere leren in te loggen.
  5. Voor het vastleggen van informatie is veel klikken nodig.
  6. Medewerkers voelen zich geblokkeerd door het ECD doordat ze verplicht dingen moeten aanvinken om verder te kunnen. Dit terwijl ze verantwoordelijk zijn voor hun werk.
  7. Informatie is moeilijk uit het systeem te halen.

Continuïteit in gevaar

Sluipenderwijs gaan zorgmedewerkers gebukt onder de starheid van het ECD. Niet fijn want er is een grote behoefte aan een systeem dat het werkproces van de wijkverpleegkundige ondersteunt. Formulieren invullen, controleren en versturen en procedures volgen. Dat wil je niet, zeker nu thuiszorgmedewerkers grote verantwoording hebben over hun werkzaamheden. Verandert hier niets in dan schaadt dit op termijn de continuïteit van de thuiszorg doordat medewerkers:

  • ziek worden;
  • vertrekken;
  • niet in staat zijn om eigenaar te zijn van hun werk;
  • geen netwerk rondom de klant kunnen faciliteren.

Omaha System in zorgdossier wijkverpleging

Wil je dit voorkomen, stap dan over op een zorgdossier thuiszorg dat methodisch werken ondersteunt. Het Omaha System is een classificatiesysteem dat structuur biedt aan werkzaamheden. Het is door zorgprofessionals ontwikkeld om het werk makkelijker te maken en de kwaliteit van de zorg te verhogen. Omaha System zorgt ervoor dat alle betrokkenen rondom de zorg en het welzijn van een cliënt dezelfde informatie zien. Het bevat geen ingewikkeld jargon, maar ondersteunt de hele Plan-Do-Check-Act (PDCA) cyclus. Met de voorbeeldzorgplannen klik je snel en makkelijk een zorgplan bij elkaar, waardoor je een hoop tijd uitspaart. Is Omaha System geïntegreerd in je zorgdossier thuiszorg, dan ben je verzekerd van vakkundige ondersteuning.

Voorkom onnodige registraties

Een belangrijke oorzaak van toenemende onvrede over (digitale) zorgdossiers is is dat zorgmedewerkers alles vastleggen. Dat is overbodig want het Kwaliteitskader wijkverpleging draagt bij aan het verminderen van de regels. In het Kwaliteitskader wijkverpleging staat bijvoorbeeld dat de bestuurder de zorgprofessional moet faciliteren in zijn werk en niet onnodige regels op moet leggen. Leg zaken vast die het welzijn van de cliënt ondersteunen en wettelijk noodzakelijke registratie. Dus een zorgdossier waarin alles mogelijk is, ondersteunt niet per definitie het terugdringen van de registraties.


Vanuit een modern zorgdossier voor de thuiszorg zijn al veel administratieve taken op te lossen. Zo kan je in de software als wijkverpleegkundige aanvinken welke interventies er zijn gedaan. Scheelt een hoop werk; heel vaak wordt nu nog gerapporteerd terwijl er geen bijzonderheden zijn. Het blijft steeds zaak om kritisch na te denken over al je zorgtaken en er met elkaar over in discussie te gaan.

De werking van een modern zorgdossier thuiszorg

Als je jarenlang werkt met hetzelfde zorgdossier voor de wijkzorg, dan weet je waarschijnlijk niet hoe een modern dossier je nog beter ondersteunt in de zorg voor cliënten. Hieronder lees je het.

  • Medewerkers hoeven slechts één keer in te loggen en zien vervolgens schermen die volgend zijn aan hun werkproces.
  • Eenmaal ingelogd ziet de medewerker in één oogopslag zijn/haar route naar de cliënten van die dag.
  • Dossiers worden geopend door op de betreffende cliënt in de route te klikken.
  • Na het zorgmoment keert de zorgverlener weer terug naar de route om vervolgens eventuele afwijkende tijden door te geven en naar de volgende ingeplande cliënt te gaan.
  • Na de laatste cliënt te hebben bezocht, bevestigen zij vanuit de route de tijdsregistratie die vervolgens beschikbaar is voor declaratie en kunnen zij indirecte tijd en declaraties doorgeven voor de verloning.
  • Een modern zorgdossier ondersteunt ook in methodisch werken en klinisch redeneren. Doordat je de zorg centraal vastlegt kan je ook eenvoudig informatie opzoeken en verbanden leggen.

Inspelen op veranderingen

Via slimme dashboards houd je zicht op het functioneren van het team. Denk aan inzicht in zorginhoudelijke analyses cliënttevredenheid, medewerkertevredenheid, ziekteverzuim, teamproductiviteit, incidenten. Zo ben je als team in staat om snel in te spelen op veranderingen en ben je eigenaar van je werk als wijkverpleegkundige.

Zorgdossier thuiszorg en Ecare

PUUR. voor de Wijkzorg is het gebruiksvriendelijke zorgdossier voor de wijkverpleegkundigen. Het werkt prettig en ondersteunt bovendien de samenwerking tussen zorgverleners, behandelaren, cliënten, verwanten en mantelzorgers.