Voorkom een vendor lock-in
Het stimuleren van de zelfredzaamheid van de cliënt vraagt onder andere om de inzet van hulpmiddelen, zoals zorgrobots of medicijndispensers. De inzet kan nog wel een boost gebruiken. Eén van de redenen dat het nog niet volop wordt ingezet: er komt te veel administratieve rompslomp voor de zorgprofessional bij kijken. Dát proces moeten wij dus eenvoudig maken voor de zorgmedewerker. Het elektronisch cliëntdossier (ECD) kan hier een waardevol verschil maken.
Het is namelijk al mogelijk om zorgtechnologie direct vanuit het digitale dossier van de cliënt aan te vragen. Het ECD verstuurt een bericht naar de zorgtechnologie leverancier en tevens naar de administratie zodat ook de financiële afhandeling automatisch in gang kan worden gezet. Ondertussen regelt de leverancier dat de zorgrobot of medicijndispenser bij de juiste cliënt wordt gebracht of opgehaald. Supersimpel!
Voor deze informatie-uitwisseling met zorgtechnologie leveranciers kunnen wij, ECD leveranciers, handig gebruikmaken van de landelijke open standaarden (conform de API strategie van Nictiz). Maatwerkkoppelingen zijn daarmee verleden tijd. Informatie hoeft maar één keer vastgelegd te worden, bij de bron, en vervolgens kan elke zorgtechnologie leverancier op dezelfde manier de informatie opvragen bij elke ECD leverancier. Dat is niet alleen veilig en efficiënt, het voorkomt ook een vendor lock-in.
Bij de zorgorganisaties die gebruikmaken van ECD’s die deze processen al op slimme en intuïtieve wijze faciliteren, zien wij nu al een fikse groei in de inzet van zorgtechnologie bij cliënten van de zorgorganisaties.
Wat levert dit op?
1. administratieve lastenvermindering voor de zorgprofessional;
2. meer regie binnen het zorgteam;
3. groei in inzet van zorgtechnologie en een positieve bijdrage aan de zelfredzaamheid
van de cliënt;
4. tijdswinst: o.a. 20 minuten tijdsbesparing per aan- en afmelding van zorgtechnologie!
5. volledige en juiste declaraties voor de inzet van zorgtechnologie.