Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
28 augustus 2023

"Het dossier middels spraak laten vullen, past helemaal bij ons."

Blog

Interview met Angelique Schuitemaker, bestuurder bij Brentano.

In gesprek met bestuurder Angelique Schuitemaker merken we dat het woord ‘samen’ essentieel is voor de Amstelveense zorgorganisatie. Het start met de strategische koers van Brentano. In dit artikel licht Angelique toe waar Brentano staat, wat haar kijk is op de ontwikkelingen in onze maatschappij en de zorg, en welke rol ICT - met name het cliëntportaal - hierin kan innemen.

Angelique Schuitemaker brentano

De strategische koers van Brentano

“Brentano is van Amstelveen. Wij zijn samen met onze partners ‘in de buurt’ en zijn er zodat mensen in Amstelveen waardig ouder worden en waardig sterven.”

Angelique: “De 3 onderliggende pijlers licht ik even kort toe”.


Positief gezond ouder worden, altijd in de buurt

“We zijn toegankelijk en altijd in de buurt. Samen met de cliënt, zijn buren en verwanten en andere organisaties organiseren we de zorg en ondersteuning in de buurt. Een open houding naar elkaar, communicatie en onderlinge afstemming is hierin van groot belang.”

“Ik zie hierin dan ook een steeds grotere rol voor een communicatieplatform als PUUR. van jou. Een laagdrempelige en veilige tool die het ‘samen doen’ stimuleert; of je nu wel of geen zorgachtergrond hebt, iedereen praat en doet mee.”

Strategische koers

"Een technische ontwikkeling als spraakgestuurd rapporteren, daar geloof ik helemaal in."

Positief gezond (samen) werken

“Dit gaat over de Positieve Gezondheid van ons als medewerkers. Zit je goed in je vel, dan is dat niet alleen prettig voor jezelf, maar je straalt het ook af op je team en op de bewoners en cliënten. We hebben aandacht voor elkaar en als team zijn we er voor elkaar. Zo bouwen we aan sterke teams, ook voor onze cliënten.”


“Hierin speelt goede ondersteuning, onder andere op ICT vlak, ook een rol. Gefrustreerd raken door tooling die onvriendelijk is in gebruik, een administratieve rompslomp met zich meebrengt of niet aansluit bij jouw werkproces, draagt niet bij aan een positieve gezondheid. Daar moeten we kritisch naar blijven kijken en onze ogen en oren openhouden voor waardevolle nieuwe ontwikkeling. Een technische ontwikkeling als spraakgestuurd rapporteren, daar geloof ik helemaal in. Wij praten vaak meer dan we schrijven. Dus het dossier middels spraak laten vullen, past helemaal bij ons.”

Spraakgestuurd rapporteren

Een intuïtief communicatieplatform als PUUR. van jou wordt onmisbaar

Slim organiseren door te kijken naar ‘wat er toe doet’

“Dit sluit aan op het vorige punt. We kijken kritisch naar wat er voor ons ‘toe doet’, zodat wij ons werk goed kunnen doen en er plezier aan beleven. Dan neem ik als voorbeeld even de rol van het ECD onder de loep. Kijken we naar de ontwikkelingen die gaande zijn in de zorg, dan zie je een aantal verschuivingen.”


  • 40% is echte zorg, 60% is het leven

“We hebben door de tijd heen in zorg gebracht wat eigenlijk geen ‘echte’ zorg is. We brengen dat wat bij het leven hoort, terug naar het leven en we organiseren met elkaar de ondersteuning die hierbij nodig is. De overige 40% gaat om echte zorg (medisch) en wordt gedaan door zorgprofessionals.”


“Het ECD vandaag de dag is ingericht op de volle 100%. Voor het medische stuk ( 40%) is en blijft het noodzakelijk om te rapporteren in het dossier. Tevens versterkt het de samenwerking met professionals over muren van zorgorganisaties heen, en moet deze samenwerking efficiënt en veilig gefaciliteerd worden door een professioneel ECD. Dus dat blijft. Maar, de overige 60% is voornamelijk ‘zachte’ communicatie (mevrouw heeft slecht geslapen) met en tussen cliënt, familie en mantelzorgers. Dat kan heel mooi, goed en veilig gefaciliteerd worden door een intuïtief platform als PUUR. van jou.”

  • 50% zorgprofessionals, 50% ongeschoold (op zorg)

“Waar we ook een verschuiving zien, is de inzet van ‘op zorg geschoold’ (formeel) personeel en ‘op zorg ongeschoold’ (informeel) personeel. We hebben, zoals iedereen weet, te maken met een personeelstekort. De inzet van informeel personeel biedt uitkomst in de ondersteuning van mensen als het om niet-medische ondersteuning gaat.


Binnen onze organisatie komt hier nog een ander belangrijk punt om de hoek kijken: de sociale benadering dementie. We bekijken met elkaar hoe we de schil van mensen die de cliënt om zich heen heeft, mee kunnen brengen naar de intramurale setting. Zodat we een echt thuis creëren voor de bewoners.”


“Deze veranderende mix van betrokkenen maakt dat we onder andere weer kritisch kijken naar de verslaglegging. Ga je ook van de ‘op zorg ongeschoolde’ mensen vragen om te rapporteren in het dossier? Of laten we de ‘zachte’ communicatie, zoals in het punt hierboven ook al benoemd, lopen via een intuïtief communicatieplatform als PUUR. van jou?”

Kwaliteitskompas

“Met de komst van het kwaliteitskompas gaan professionele standaarden veranderen. In het kwaliteitskompas is er ook volop aandacht voor het vergroten van de zelfredzaamheid van de cliënt, inzet van informele zorg en technologie en het anders organiseren van de zorg. Dit komt overeen met de twee hierboven genoemde verschuivingen.”

Toekomst: brede blik op gezondheid én initiatief nemen

“Waar we het met elkaar over moeten blijven hebben is: hoe kunnen we de beweging van de zorg naar het leven nog meer en beter vormgeven? Wij werken nauw samen met organisaties in de regio, zoals ziekenhuizen, huisartsen, andere zorgorganisaties, gemeenten en ook buurtverenigingen om deze beweging verder door te zetten.


“Zo zijn we in gesprek met de gemeente over een experiment om vroegtijdig wijkverpleging in te zetten in de rol van gezondheidsbevorderaars. Je wilt als zorgorganisatie midden in de buurt staan en op proactieve wijze buurtbewoners helpen bij het gezond oud worden en daar waar het kan, zorg voorkomen. Een rol als deze zou daarin heel waardevol kunnen zijn.”


“Dit soort initiatieven vinden wij belangrijk. De beweging van de zorg naar het leven is een maatschappelijke uitdaging en samen moeten we het doen!”

Op zoek naar inspiratie?

Meer verhalen van zorgorganisaties

Aline Poolen Zorg Accent
Patyna
Mijzo samenwerking ecare
slider-pijltje-linksCreated with Sketch.
slider-pijltje-rechtsCreated with Sketch.

ZorgAccent en Ecare verlengen partnerschap

Zorgorganisatie ZorgAccent is actief in Noord en West Twente en Salland. Zij bieden zorg- en dienstverlening aan cliënten en bewoners op ongeveer 14 locaties en via wijkteams bij mensen thuis. In het contact met hun cliënten, samenwerkingspartners maar ook voor hun medewerkers staan de kernwaarden ‘Echt, Lef, Toegewijd en Vertrouwen’ hoog in het vaandel.


Ecare ging een openhartig gesprek aan met bestuurder Aline Poolen over de jarenlange samenwerking die ups en downs heeft gekend, maar ook de uitdagingen en kansen waar zij als hedendaagse zorgorganisatie mee te maken krijgen.

Lees het hele verhaal

Patyna boekt succes met spraakgestuurd rapporteren in PUUR.

Bron: Attendi

De wijkverpleging van Patyna stond voor de uitdaging om administratieve lasten te verminderen. Om de zorg ook in de toekomst toegankelijk te houden, was er een behoefte om het rapporteren zowel efficiënter als kwalitatiever te maken. Samen met ECD-leverancier Ecare ging Ines van Beek, projectleider bij Patyna, op zoek naar oplossingen om hierbij te ondersteunen.

Lees het hele verhaal

Ecare en Mijzo gaan de samenwerking aan!

Mijzo is een zorgorganisatie in het werkgebied tussen de vier grote steden Tilburg, Breda, Gorinchem en Den Bosch. De organisatie telt 26 locaties voor langdurig verblijf en biedt wijkverpleging, geriatrische revalidatie, eerstelijnsverblijf en behandeling.


Mijzo is in 2021 ontstaan vanuit een fusie. Door de krachtenbundeling van drie voormalige zorgorganisaties is er meer kennis, expertise en veranderkracht in huis om de grote maatschappelijke uitdagingen van de ouder wordende samenleving aan te kunnen en te zorgen voor een breed ondersteuningsaanbod.

Lees het hele verhaal