Een intuïtief communicatieplatform als PUUR. van jou wordt onmisbaar
Slim organiseren door te kijken naar ‘wat er toe doet’
“Dit sluit aan op het vorige punt. We kijken kritisch naar wat er voor ons ‘toe doet’, zodat wij ons werk goed kunnen doen en er plezier aan beleven. Dan neem ik als voorbeeld even de rol van het ECD onder de loep. Kijken we naar de ontwikkelingen die gaande zijn in de zorg, dan zie je een aantal verschuivingen.”
- 40% is echte zorg, 60% is het leven
“We hebben door de tijd heen in zorg gebracht wat eigenlijk geen ‘echte’ zorg is. We brengen dat wat bij het leven hoort, terug naar het leven en we organiseren met elkaar de ondersteuning die hierbij nodig is. De overige 40% gaat om echte zorg (medisch) en wordt gedaan door zorgprofessionals.”
“Het ECD vandaag de dag is ingericht op de volle 100%. Voor het medische stuk ( 40%) is en blijft het noodzakelijk om te rapporteren in het dossier. Tevens versterkt het de samenwerking met professionals over muren van zorgorganisaties heen, en moet deze samenwerking efficiënt en veilig gefaciliteerd worden door een professioneel ECD. Dus dat blijft. Maar, de overige 60% is voornamelijk ‘zachte’ communicatie (mevrouw heeft slecht geslapen) met en tussen cliënt, familie en mantelzorgers. Dat kan heel mooi, goed en veilig gefaciliteerd worden door een intuïtief platform als PUUR. van jou.”
- 50% zorgprofessionals, 50% ongeschoold (op zorg)
“Waar we ook een verschuiving zien, is de inzet van ‘op zorg geschoold’ (formeel) personeel en ‘op zorg ongeschoold’ (informeel) personeel. We hebben, zoals iedereen weet, te maken met een personeelstekort. De inzet van informeel personeel biedt uitkomst in de ondersteuning van mensen als het om niet-medische ondersteuning gaat.
Binnen onze organisatie komt hier nog een ander belangrijk punt om de hoek kijken: de sociale benadering dementie. We bekijken met elkaar hoe we de schil van mensen die de cliënt om zich heen heeft, mee kunnen brengen naar de intramurale setting. Zodat we een echt thuis creëren voor de bewoners.”
“Deze veranderende mix van betrokkenen maakt dat we onder andere weer kritisch kijken naar de verslaglegging. Ga je ook van de ‘op zorg ongeschoolde’ mensen vragen om te rapporteren in het dossier? Of laten we de ‘zachte’ communicatie, zoals in het punt hierboven ook al benoemd, lopen via een intuïtief communicatieplatform als PUUR. van jou?”
Kwaliteitskompas
“Met de komst van het kwaliteitskompas gaan professionele standaarden veranderen. In het kwaliteitskompas is er ook volop aandacht voor het vergroten van de zelfredzaamheid van de cliënt, inzet van informele zorg en technologie en het anders organiseren van de zorg. Dit komt overeen met de twee hierboven genoemde verschuivingen.”