Even kort terug naar het jaar 2011
Onze samenwerking met ZorgAccent startte al in 2011. Wat was voor jullie destijds de aanleiding om op zoek te gaan naar een elektronisch cliëntdossier (ECD) en wat is de reden dat ZorgAccent toen gekozen heeft voor Ecare en ons ECD PUUR.?
Het roer moest om
Aline Poolen: “In die tijd stond ZorgAccent voor pittige uitdagingen. Zowel op financieel vlak als op personeelsvlak. Er was veel geprotocolleerd en volgens richtlijnen geregeld. Deze regeldruk leidde onder andere tot grote ontevredenheid onder medewerkers. Het moest en kon anders georganiseerd worden volgens voormalig bestuurder Irma Harmelink. ZorgAccent raakte geïnspireerd door nieuwkomer op de markt: thuiszorgorganisatie Buurtzorg. Buurtzorg was in die tijd hét voorbeeld van hoe het anders kon.”
“Het roer volledig omgooien binnen een bestaande zorgorganisatie zoals ZorgAccent vroeg wel echt om anders denken en doen, maar ook om lef en vertrouwen. ZorgAccent besloot de sprong in het diepe te wagen en de kanteling is vervolgens binnen een jaar of 2 á 3 doorgevoerd; zowel in de wijkverpleging als op de woonzorglocaties.”
Van top down naar het Rijnlands model
“Van top down gingen we werken volgens het Rijnlands model. Vertrouwen in het vakmanschap en eigenaarschap van onze medewerkers stond en staat nog altijd centraal. Wat we merken is dat we onze visie en onze Rijnlandse werkwijze goed moeten blijven bewaken binnen de organisatie. Zodra er nieuwe medewerkers in dienst komen, lichten we toe wat onze visie is en waarom we zo werken. En, we geven ze de tijd om te wennen aan zelfsturend werken en eigenaarschap nemen in je team. In de praktijk leer je en merk je wat het betekent. Hier houden we als organisatie & collega’s een hele belangrijke rol in.”
“Wat de keuze voor een nieuw ECD betreft, hebben de zorgmedewerkers de grootste stem gehad. Eén van de voornaamste redenen dat we uitkwamen bij Ecare is omdat jullie als softwareleverancier deze werk- en denkwijze erkennen en met de software PUUR. goed ondersteunen.”